ПЛАН

роботи опорного закладу

по впровадженню парціальної програми «Культура добросусідства»

на 2020-2021 навчальний рік

І засідання

ТЕМА: «Впровадження парціальної програми «Культура добросусідства» в закладах дошкільної освіти»

ДАТА: 29 вересня 2020 р.

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

ФОРМАТ ПРОВЕДЕННЯ: трансляція на YouTube.

УЧАСНИКИ: вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку

МЕТА:

Ознайомлення учасників з парціальною програмою «Культура добросусідства»,  її змістом, структурою, окремими аспектами комплексного впровадження курсу виховної спрямованості;

Ефективна організація обміну досвідом щодо втілення курсу «Культура добросусідства»;

Надання допомоги педагогам з упровадження  курсу;

Сприяння  професійному зростанню майстерності педагогів-дошкільників.

 

ПЛАН  РОБОТИ

Час План засідання Форма проведення Відповідальний
Організаційний блок
1 1300 — 1305

 

1305 — 1308

Реєстрація учасників

 

Відео кліп «Дружать діти»

 

 

Перегляд

Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР
Нормативно-методичний блок
2 1308 -1315 Виклики нашого часу

Мета онлайн-зустрічі

Вступні тези Бутрімова Л.С.,

консультант

КЗ «ЦПРПП» КМР

3 1315 -1325 Ознайомлення з нормативно-правовим підґрунтям впровадження курсу  

Зміст, мета, концептуальна основа парціальної програми «Культура добросусідства»

Інформація

 

 

 

Презентація

Руденко І.В.,

завідувач КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

4 1325 -1330 Умови ефективної  роботи за програмою «Культура добросусідства: поради психолога Доповідь Білоусова О.В.,

практичний психолог КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

Рефлексивно-узагальнюючий блок
5 1330 -1340 Підведення підсумків онлайн-зустрічі Надання рекомендацій Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

 

ІІ засідання

ТЕМА: «Від садочка до громади. Батьківські збори по-новому: цікаво, актуально і практично»

ДАТА: січень 2021 р.

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

ФОРМАТ ПРОВЕДЕННЯ: Zoom – конференція

УЧАСНИКИ: вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку

МЕТА:

Актуалізувати питання успішної організації партнерства ЗДО і сім’ї

Допомогти педагогам вибудувати системну роботу з об’єднання та взаємодії батьків і закладів дошкільної освіти, розвитку громадської участі та відповідальності.

Сприяти розвитку необхідних компетентностей освітянина через впровадження нових методів роботи педагогів із батьками.

ПЛАН  РОБОТИ

Час План засідання Форма проведення Відповідальний
Організаційний блок
1 1300 — 1305

 

1305 — 1308

Реєстрація учасників

 

Відео кліп «День самоврядування в ЗДО»

 

 

Перегляд

Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок)

№ 72» КМР

Нормативно-методичний блок
2 1308 -1315 Основні умови успішної організації партнерства ЗДО і сім’ї Інформаційне повідомлення Бутрімова Л.С.,

консультант

КЗ «ЦПРПП» КМР

3 1315 -1325 Концептуальна основа додатку до програми «Батьківські збори по-новому»

Інструменти створення позитивної атмосфери та довіри під час проведення батьківських зборів.

Інформація

 

 

 

Презентація

Руденко І.В., завідувач КЗ «ДНЗ (ясла-садок)

 № 72» КМР

 

Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок)

 № 72» КМР

4 1325 -1330 Формування толерантних якостей особистості за програмою «Культура добросусідства»: поради психолога.

 «Чи толерантна Ви особистість?»

Презентація

 

 

 

 

Анкетування

Білоусова О.В.,

практичний психолог КЗ «ДНЗ (ясла-садок) №72» КМР

Рефлексивно-узагальнюючий блок
5 1330 -1340 Підведення підсумків зустрічі Надання рекомендацій Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок)

№ 72» КМР

 

ІІІ засідання

ТЕМА: «Організація життєдіяльності дітей у процесі опанування Програми з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей, соціального запиту батьків та громади»

ДАТА: травень 2021 р.

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

УЧАСНИКИ: вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку

ОРІЄНТОВНИЙ ХІД РОБОТИ:

  1. Окреслити шляхи формування позитивних етнічних відносин, виховання культури міжнаціональної взаємодії, враховуючи ту об’єктивну обставину, що дитина є суб’єктом певного соціуму і на її розвиток перш за все впливають усі члени сім’ї, родичі, оточення;

(Мозковий штурм)

  1. Акцентувати увагу на методах формування соціальної та громадянської компетентності дітей на основі міжкультурної освіти шляхом формування особистісної культури дитини, обізнаністі з образом власного «Я» та його місцем у системі людської життєдіяльності (у сім’ї, групі однолітків, соціально-комунікативному, культурно-етнічному, громадянському просторі);

(відео презентація практичних наробок)

  1. Сприяти створенню комфортного соціально-психологічного клімату в групах дошкільного закладу, який охоплюватиме всі соціально-психологічні аспекти групової взаємодії у всій своїй складності та різноманітності зв’язків і взаємовідношень.

(надання рекомендацій)

 

ПЛАН РОБОТИ

щодо підготовки ІІІ засідання

 

  1. Аналіз наукової літератури з проблеми, визначення освітніх стратегій соціалізації особистості в освітньому процесі.
  2. Відбір пакету методів та методик діагностики соціального портрету дітей різних вікових груп.
  3. Створення «банку інформації» відповідно до теми та завдань роботи опорного закладу.
  4. Запровадження гнучкої системи організації освітнього процесу, що відповідає сучасним тенденціям розвитку освітньої галузі та науково обґрунтованим концепціям демократичного суспільства.
  5. Розробка та впровадження моделей розвивального освітнього середовища, що сприяє процесу соціалізації та формуванню громадської активності учасників освітнього процесу.
  6. Розробка рекомендацій, спрямованих на самоосвіту, створення можливостей для особистісного та професійного зростання педагогічних працівників у процесі роботи над парціальною програмою «Культура добросусідства».

Консультація для педагогів

ВИКОРИСТАННЯ МАКЕТУ «Наша вулиця»

(вирішення логічних завдань та проблемних ситуацій)

Вихователь-методист

КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР

Олена Яблоновська

 

            Безпечній поведінці на дорозі треба вчити. Але завчені, як вірші, Правила не вбережуть дитину від біди. Тому поряд з вивченням Правил дорожнього руху слід вирішувати  логічні завдання та проблемні ситуації з використанням макету вулиці.

Використовуйте будь-який відповідний момент для ознайомлення дітей з правилами вуличного руху.

Під час прогулянки, провадячи спостереження, зверніть його увагу на те, як багато машин, автобусів, трамваїв їздить по вулицях. А який порядок! Це тому, що люди виконують правила дорожнього руху.

Розкажіть про те, що машини йдуть по одній стороні вулиці, що люди ходять по тротуару.

Покажіть дітям, поясніть, що при переході вулиці треба уважно подивитися ліворуч, потім праворуч, і переходити вулицю прямо, а не навскіс.

Дуже важливо, щоб ваша дитина зрозуміла, а не тільки запам‘ятала, що виконувати правила руху потрібно завжди і всюди.

 

ІНСТРУКЦІЇ ПІД ЧАС ОБІГРУВАННЯ МАКЕТУ

Готуючись перейти дорогу

  • Зупиніться, огляньте проїжджу частину.
  • Розвивайте в дитини спостережливість за дорогою.
  • Підкреслюйте свої рухи: поворот голови для огляду дороги. Зупинку для огляду дороги, зупинку для пропуску автомобілів.
  • Не стійте на краю тротуару.
  • Зверніть увагу дитини на транспортний засіб, що готується до повороту, розкажіть про сигнали покажчиків повороту у машин.
  • Покажіть, як транспортний засіб зупиняється біля переходу, як він рухається за інерцією.

Очікування транспорту

  • Стійте тільки на посадкових майданчиках, на тротуарі чи узбіччі.

Посадка і висадка з транспорту

  • Виходьте першими, попереду дитини, інакше дитина може впасти або вибігти на проїжджу частину.
  • Підходьте для посадки до дверей тільки після повної зупинки.
  • Не сідайте в транспорт в останній момент (може прищемити дверима).
  • Привчіть дитину бути уважним у зоні зупинки — це небезпечне місце (поганий огляд дороги, пасажири можуть виштовхнути дитину на дорогу).

Рух по тротуару

  • Дотримуйтеся правого боку.
  • Дорослий повинен перебувати з боку проїжджої частини.
  • Якщо тротуар знаходиться поруч з дорогою, батьки повинні тримати дитину за руку.
  • Йдучи по тротуару, слід уважно спостерігати за виїздом машин з двору.
  • Забороняйте дітям виходити на проїжджу частину, коляски та санки везіть тільки по тротуару.

 

Інструкція дітям: правила переходу дороги на регульованому пішохідному переході

  • Зупинись на краю тротуару, не наступай на бордюрний камінь.
  • Дочекайся зеленого сигналу. Якщо він блимає, переходити не слід, незважаючи на те, що перехід дозволено — можна потрапити в небезпечну ситуацію.
  • Подивися по сторонам — переконайся, що транспортні засоби коштують, і водії пропускають пішоходів.
  • Переходь дорогу, дотримуючись правої сторони переходу.
  • Іди швидко, але не біжи.
  • Якщо при підході до середини проїжджої частини спалахує червоний сигнал — зупинись. Не роби зайвих кроків ні вперед, ні назад. Стеж за проїжджаючим транспортом зліва і справа.
  • Закінчуй перехід, тільки переконавшись, що знову горить зелений сигнал і транспортні засоби стоять.

 

ДОРОЖНІ ПАСТКИ

Машина, що стоїть

            Машина що стоїть, небезпечна: вона може закривати собою інший автомобіль, який рухається з великою швидкістю, заважає вчасно помітити небезпеку. Не можна виходити на дорогу з-за машин, що стоять. В крайньому випадку, потрібно обережно визирнути з-за стоячого автомобіля, переконатися, що небезпека не загрожує, і тільки тоді переходити дорогу.

 

Автобус, що стоїть

            Автобус що стоїть, закриває собою ділянку дороги, по якому в той момент, коли ви вирішили її перейти, може проїжджати автомобіль. Крім того, люди біля зупинки зазвичай поспішають і забувають про безпеку. Від зупинки треба рухатися в бік найближчого пішохідного переходу.

 

Прихована небезпека

            З-за нерухомого автомобіля, будинку, паркану, кущів та ін. може несподівано виїхати машина. Для переходу дороги потрібно вибрати таке місце, де дорога проглядається в обидва напрямки. В крайньому випадку, можна обережно визирнути з-за перешкоди, переконатися, що небезпеки немає, і тільки тоді переходити дорогу. У великих містах місцем підвищеної небезпеки також є арки, через які з дворів на проїжджу частину виїжджають машини. Не допускайте, щоб дитина бігла повз арки попереду дорослого: її необхідно тримати за руку.

 

Машина, що повільно наближається

            Машина, яка повільно рухається може приховувати за собою автомобіль, що йде на великій швидкості. Дитина часто не підозрює, що за однією машиною може ховатися інша.

 

Світлофор
            Сьогодні на дорогах міста ми постійно стикаємося з тим, що водії автомобілів порушують Правила дорожнього руху: мчать на високій швидкості, ігноруючи сигнали світлофора і знаки переходу. Тому недостатньо навчити дітей орієнтуватися на зелений сигнал світлофора, необхідно переконатися, що небезпека не загрожує. Діти часто міркують так: «Машини ще стоять, водії мене бачать і пропустять». Вони іноді помиляються.

 

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИХОВАТЕЛЯМ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей  ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

ВАЖЛИВО:

  1. Щоденно виконувати санітарно-епідемічні заходи, дотримуватись правил прийому дітей, взаємодії з батьками, вимог щодо прибирання, дезінфекції приміщень, провітрювання, контролю за станом здоров’я дітей.
  2. Організацію освітнього процесу максимально проводити на свіжому повітрі, на груповому майданчику (за умови сприятливих погодних умов)
  3. Планувати і проводити різні види дитячої діяльності із забезпеченням, по можливості, дистанції між дітьми і дорослими. Уникати фронтальних форм навчально-пізнавальної роботи, ігор, які передбачають тісну взаємодію один з одним (хороводні ігри, об’єднуючі ігри, командні спортивні змагання, ігри з передаванням предметів тощо).
  4. Скласти схеми оптимально доцільного розміщення дітей під час занять, різних видів дитячої діяльності в приміщенні, на прогулянці, при організації харчування та дотримуватись їх протягом дня. Регулювати розміщення столів, стільців.

ВИЛУЧИТИ З ВИКОРИСТАННЯ:

  • паперові, тканинні атрибути, атрибути з природнього матеріалу;
  • м’які іграшки;
  • з куточка зображувальної діяльності матеріал, який передбачає користування кількома дітьми ( пластилін, олівці тощо);
  • книжки з книжкового куточка;
  • настільно-друковані ігри в паперовому варіанті;
  • мілкі іграшки ( мозаїка, конструктор з дрібними деталями, іграшки для обігрування будівель).
  • з оформлення приміщень вилучити атрибути, стенди, куточки, наочність, які виготовлені з матеріалу, який не підлягає обробці.

ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ:

— використовувати ігри, атрибути, навчально-дидактичні матеріали, які підлягають обробці (пластмас, дерево, ламіновані матеріали, матеріали в файлах);

     —  планувати та проводити ігри, спрямовані на розвиток невербального спілкування («Дзеркало», «Роби як я», «Крокодил», «Відгадай і назови»);

     —  використовувати правило «Піднятої руки», що надасть можливість обмежити контакт з дорослими і однолітками;

     — разом з дітьми встановити правила поведінки і перебування в ігрових осередках за допомогою позначок, які будуть вказувати дітям на кількість одночасного перебування в тому чи іншому осередку.

      — не залучати дітей до чергування по їдальні; до чергування в куточку природи – не більше 1 дитини.

Особливу увагу приділяти особистій гігієні дітей: мити руки перед прийомом їжі та після, після прогулянки, після відвідування туалету тощо, користуватися паперовими рушниками.

Розмістити в туалетних кімнатах біля умивальників схеми із зображенням правильної послідовності миття рук і слідкувати за їх дотриманням.

Під час організації рухливої діяльності дітей на прогулянці створювати умови для керованої рухової діяльності (доріжки перешкод в різних місцях майданчика, умови для стрибків, підлізання, рівноваги тощо), ігрової, трудової діяльності, з метою непрямого впливу на діяльність дітей.

Доцільними у використанні під час прогулянки будуть зображення на асфальті лабіринтів, змійок, класиків тощо.

Не використовувати ігри з піском.

Протягом першого тижня проводити щоденні хвилинки здоров’я, з метою профілактики різних видів захворювань та формування у дітей навичок контролю за самопочуттям.

Щоденно планувати та проводити форми роботи, тематика і зміст яких спрямовані на формування навичок культури здоров’я.

Проводити роз’яснювальну роботу з вихованцями (з урахуванням вікових особливостей) щодо необхідності дотримання правил перебування в приміщенні, на майданчику закладу дошкільної освіти в умовах карантину.

З метою врівноваження емоційного стану дітей та забезпечення контролю за процесом засипання, використовувати рекомендовані МОН України 15 хвилин читання україномовної літератури перед сном.

Ранкову гімнастику, заняття з фізкультури проводити на групових майданчиках, спортивному майданчику без індивідуальних атрибутів, предметів, з дотриманням рекомендованої дистанції між дітьми та педагогами.

Серед рухливих ігор зробити добірку тих, що надають можливість розмістити дітей на певній відстані, визначеній педагогом заздалегідь (намальоване коло, проведені лінії, покладений кубик тощо). Наприклад, «Знайди свій будиночок», «Пташки в гніздах».

Доцільними будуть ігри за словесною вказівкою педагога: «Великани-карлики» (ходьба великим та дрібним кроком), «Холодно-тепло» (ходьба на носках, напівприсядки), «Зроби фігуру» (ходьба, рівновага), «Заборонений рух» (орієнтування в просторі).

Удосконалювати навички таких основних рухів: стрибки, біг, ходьба, рівновага (виключити метання).

Упродовж дня активно використовувати руханки (рухи під музику) як ранкову гімнастику, фізкультурну паузу, фізкультурний комплекс на свіжому повітрі, як частину фізкультурного заняття, як розвагу.

        Не використовувати в роботі неструктуровані матеріали (звичайний пісок, кінетичний пісок, манка тощо), пластичні матеріали (пластилін, глина, тощо), тканинні матеріали та паперові.

Групові форми роботи максимально проводити на свіжому повітрі, під час прогулянки. Використовувати лише ті з них, які не передбачають фізичних контактів між дітьми. У перший тиждень обирати такі форми роботи, які допоможуть роз’яснити дітям в доступній формі необхідність змін в організації їх перебування у дитячому садку та допоможуть знизити тривогу та переживання з цього приводу. З цією метою можна використати матеріали посібника від ЮНІСЕФ «Як говорити про коронавірус-19 з маленькими дітьми». Корисними будуть також вправи, які допоможуть дітям навчитися вітатися, не торкаючись руками один одного та не використовуючи обійми. Наприклад, можна пограти у гру «Незвичайні привітання». В ході гри можна сформувати у дітей навичку вітатися один з одним на відстані, використовуючи жести (піднятий вгору великий палець, або просто помахати долонею) або вітатися ступнями ніг тощо.

У подальшому слід направити свою діяльність на психоемоційне розвантаження, зняття у дітей м’язових затисків, розвиток вміння розуміти і контролювати власний емоційний стан, зниження рівня та профілактику тривожності та страхів.

З цією метою можна використовувати етюди, направлені на почергове напруження за розслаблення («Штанга», «Бурулька», «Шалтай-болтай» тощо), вираження різних емоцій («Сміливий заєць», «Капітан» тощо). Виконання етюдів можна супроводжувати записами релаксаційної музики.

ТАКОЖ МОЖНА ПРОВОДИТИ НАСТУПНІ ІГРИ:

  • «Незнайомі почуття» (усміхнутися як хитра лисиця, як дитина, якій подарували іграшку; злякатися як кошеня, на яке гавкає пес тощо).
  • «Мій настрій схожий на…» (білу пухнасту хмаринку, гучний грім тощо).
  • «Я радію (сумую, злюсь, дивуюсь, боюсь) коли…».
  • «Вітер дує на того, у кого…» (є сестра, чорне волосся, біла футболка тощо і мають встати, підстрибнути на місці ті діти, кому підходить така характеристика).
  • «Смішні історії» (ведучий починає історію «Одного разу Петрик пішов на прогулянку і побачив там…», хтось продовжує «Рожевого жирафа»…) .
  • «Замри» (звучить весела музика, діти вільно рухаються, танцюють, коли музика вимикається, кожна дитина має «завмерти» в смішній позі) тощо.

В період карантину корисними будуть вправи, які навчать дітей правильному диханню, яке особливо корисне дитині в момент стресу, тривоги, гніву:

  • Вправа «Квітка і свічка» навчить дітей повільному диханню. В ході цієї вправи, слід розказати і показати дітям, що вдихати потрібно так, наче нюхаєш квітку, а видихати – наче задуваєш свічки на святковому торті.
  • «Дихання животом» (перед сном у ліжках можна провести вправу, яка навчить дітей «дихати животом» (правильному глибокому диханню). Для цього, коли діти лежать у ліжках на спині, запропонувати їм покласти долоньки на живіт і глибоко вдихнути так, щоб долоньки піднялись угору, а потім видихнути, щоб вони опустились.

Вправи на дихання бажано супроводжувати записами релаксаційної музики.

З метою профілактики страхів заразитися, захворіти можна провести в закладі марафон «Добровіруси навколо», в ході якого діти разом з батьками вдома малюють малюнок, де вірус представляють в позитивному образі (цукерки, котика тощо). Придумують йому ім’я. Так може вийти КОТО-вірус, УСМІШКА-вірус, СПОРТО-вірус, ПРИНЦЕСО-вірус тощо. Малюнок не повинен містити жодного негативу, лише позитив і обов’язково посмішку. За підсумками марафону можна зробити спільний колаж, або онлайн виставку.

ДОПУСТИМІ ФОРМИ РОБОТИ (з дотриманням рекомендованої дистанції):

  • артикуляційна гімнастика;
  • пальчикова гімнастика;
  • вправи на розвиток уваги, пам’яті (надавати перевагу словесним);
  • ігри та вправи (словесні) на розвиток лексико-граматичної сторони мовлення та зв’язного мовлення, логіко-математичного розвитку тощо
  • дидактичні та розвивальні ігри з використанням ІКТ.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ МУЗИЧНОМУ КЕРІВНИКУ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

 

В умовах адаптивного карантину проводити музичні заняття на групових ділянках, або спортивному майданчику із використанням технічних засобів (мікрофон, колонки, ноутбук), з дотриманням відповідної дистанції між дітьми та дорослими.

На музичних заняттях на вулиці можна використовувати такі види діяльності:

  1. Співи у безвітряну погоду (повторення знайомих пісень та вивчення нових під аудіо запис музичного супроводу.
  2. Музично – ритмічні рухи:
  • музичні рухливі ігри без пересування по майданчику (на місці, рухи навколо себе);
  • танки у колонках, у широкому колі;
  • музично – рухова творчість: танки імпровізації, танки – фантазії, етюди (на задану тематику, музику, образ);
  • музично-ігрові вправи без атрибутів;
  • повторення музичного ритму оплесками, притупами.
  1. Ритмічні руханки (поєднання рухів з оплесками та притупами)
  2. Слухання музики.
  3. Імітація гри на музичних інструментах (під музичний супровід, фонограму).
  4. Музично – дидактичні ігри. Наприклад:
  • «Слухай уважно» (кількість виконавців);
  • «Слухай уважно» (напрям руху мелодії);
  • «Музична веселка» (колір мелодії);
  • «Спідометр» (темп).
  1. Розвиток пісенної творчості. Наприклад:
  • музично-дидактична гра «Склади пісеньку».

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ІНСТРУКТОРУ ФІЗКУЛЬТУРИ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

Ранкову гімнастику, заняття з фізкультури проводити на групових майданчиках, спортивному майданчику без індивідуальних атрибутів, предметів, з дотриманням рекомендованої дистанції між дітьми та педагогами.

Активно використовувати колове тренування (один за одним на певній відстані), «доріжку перешкод».

Серед рухливих ігор зробити добірку тих, що надають можливість розмістити дітей на певній відстані, визначеній педагогом заздалегідь (намальоване коло, проведені лінії, покладений кубик тощо). Наприклад, «Знайди свій будиночок», «Пташки в гніздах».

Доцільними будуть ігри за словесною вказівкою педагога: «Великани-карлики» (ходьба великим та дрібним кроком), «Холодно-тепло» (ходьба на носках, напівприсядки), «Зроби фігуру» (ходьба, рівновага), «Заборонений рух» (орієнтування в просторі).

Удосконалювати навички таких основних рухів: стрибки, біг, ходьба, рівновага (виключити метання).

Упродовж дня активно використовувати руханки (рухи під музику) як ранкову гімнастику, фізкультурну паузу, фізкультурний комплекс на свіжому повітрі, як частину фізкультурного заняття, як розвагу.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПРАКТИЧНОМУ ПСИХОЛОГУ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

                                                    

Практичному психологу в кабінеті проводити лише індивідуальні форми роботи, з подальшим провітрюванням та дезінфекцією матеріалів після кожного заняття. Не використовувати в роботі неструктуровані матеріали (звичайний пісок, кінетичний пісок, манка тощо), пластичні матеріали (пластилін, глина, тощо), тканинні матеріали та паперові.

Групові форми роботи максимально проводити на свіжому повітрі, під час прогулянки. Використовувати лише ті з них, які не передбачають фізичних контактів між дітьми. У перший тиждень обирати такі форми роботи, які допоможуть роз’яснити дітям в доступній формі необхідність змін в організації їх перебування у дитячому садку та допоможуть знизити тривогу та переживання з цього приводу. З цією метою можна використати матеріали посібника від ЮНІСЕФ «Як говорити про коронавірус-19 з маленькими дітьми». Корисними будуть також вправи, які допоможуть дітям навчитися вітатися, не торкаючись руками один одного та не використовуючи обійми. Наприклад, можна пограти у гру «Незвичайні привітання». В ході гри можна сформувати у дітей навичку вітатися один з одним на відстані, використовуючи жести (піднятий вгору великий палець, або просто помахати долонею) або вітатися ступнями ніг тощо.

У подальшому слід направити свою діяльність на психоемоційне розвантаження, зняття у дітей м’язових затисків, розвиток вміння розуміти і контролювати власний емоційний стан, зниження рівня та профілактику тривожності та страхів.

З цією метою можна використовувати психогімнастичні вправи та етюди, направлені на почергове напруження за розслаблення («Штанга», «Бурулька», «Шалтай-болтай» тощо), вираження різних емоцій («Сміливий заєць», «Капітан» тощо). Більш детально зі змістом психогімнастичних етюдів можна ознайомитись в книзі М.І. Чистякової «Психогімнастика».

Виконання етюдів можна супроводжувати записами релаксаційної музики.

Також можна проводити наступні ігри:

  • «Незнайомі почуття» (усміхнутися як хитра лисиця, як дитина, якій подарували іграшку; злякатися як кошеня, на яке гавкає пес тощо).
  • «Мій настрій схожий на…» (білу пухнасту хмаринку, гучний грім тощо).
  • «Я радію (сумую, злюсь, дивуюсь, боюсь) коли…».
  • «Вітер дує на того, у кого…» (є сестра, чорне волосся, біла футболка тощо і мають встати, підстрибнути на місці ті діти, кому підходить така характеристика).
  • «Смішні історії» (ведучий починає історію «Одного разу Петрик пішов на прогулянку і побачив там…», хтось продовжує «Рожевого жирафа»…) .
  • «Замри» (звучить весела музика, діти вільно рухаються, танцюють, коли музика вимикається, кожна дитина має «завмерти» в смішній позі).
  • тощо.

В період карантину корисними будуть вправи, які навчать дітей правильному диханню, яке особливо корисне дитині в момент стресу, тривоги, гніву:

  • Вправа «Квітка і свічка» навчить дітей повільному диханню. В ході цієї вправи, слід розказати і показати дітям, що вдихати потрібно так, наче нюхаєш квітку, а видихати – наче задуваєш свічки на святковому торті.
  • «Дихання животом» (перед сном у ліжках можна провести вправу, яка навчить дітей «дихати животом» (правильному глибокому диханню). Для цього, коли діти лежать у ліжках на спині, запропонувати їм покласти долоньки на живіт і глибоко вдихнути так, щоб долоньки піднялись угору, а потім видихнути, щоб вони опустились.

Вправи на дихання бажано супроводжувати записами релаксаційної музики.

З метою профілактики страхів заразитися, захворіти можна провести в закладі марафон «Добровіруси навколо», в ході якого діти разом з батьками вдома малюють малюнок, де вірус представляють в позитивному образі (цукерки, котика тощо). Придумують йому ім’я. Так може вийти КОТО-вірус, УСМІШКА-вірус, СПОРТО-вірус, ПРИНЦЕСО-вірус тощо. Малюнок не повинен містити жодного негативу, лише позитив і обов’язково посмішку. За підсумками марафону можна зробити спільний колаж, або онлайн виставку.

Консультація для вихователів
від 01 червня 2020 року

«ВИМОГИ ДО ВИНОСНОГО ОБЛАДНАННЯ»

Розпочалося літо, а воно завжди чарівне, навіть в умовах адаптивного карантину! Не забуваємо про це! Сонце продовжує світити і все навкруги буяє яскравими барвами.

            До уваги педагогів методичні рекомендації «ВИМОГИ ДО ВИНОСНОГО ОБЛАДНАННЯ». Це допоможе організувати діяльність дітей у природному середовищі дитячого садка. Адже фахівці рекомендують частіше перебувати на свіжому повітрі.

СІМ ПРАВИЛ ДЛЯ ПЕДАГОГА

  1. Виносьте різноманітне обладнання

            У літній період обов’язкововиносьтена ділянку ігрове обладнання:

  • для розвитку рухів;
  • різноманітних ігор: сюжетно-рольових, спортивних, ігор з водою, піском і вітром,

з великим будівельним матеріалом;

  • трудової, дослідницької та вільної рухової діяльності.

 Добирайте ігровий матеріал з урахуванням статі дітей — для хлопчиків і дівчаток. Стежте за тим, щоб іграшки відповідали інтересам вихованців.

  1. Добирайте відповідно до віку дітей

            Якщо цього літа ви працюєте в різновіковій групі, то під час підготовки ігор і спільної діяльності враховуйте психофізіологічні особливості дітей різного віку. Тоді кожна дитина знайде собі заняття та не нудьгуватиме.

Старші діти активніші. Щоб вони не заважали меншим вихованцям, визначте на ділянці місця для спостережень, рухливих, сюжетно-рольових та інших ігор. Протягом прогулянки контролюйте діяльність дітей і пропонуйте їм ігровий матеріал, зважаючи на ситуацію.

  1. Зберігайте в закритих контейнерах

            Зберігайте виносний матеріал у спеціальних закритих кошиках, ящиках, коробках чи контейнерах. Після прогулянки закривайте їх кришками. Це допоможе залишати обладнання чистим.

Систематизуйте виносне обладнання так, щоб у кожної речі було своє місце. Зберігайте контейнери з обладнанням у вільному доступі для дітей, щоб вони могли самостійно його використовувати.

  1. Перевіряйте чистоту та стежте за справністю

            Регулярно мийте виносне обладнання після прогулянки. Для цього застосовуйте мильно-содовий розчин. Залиште в ньому іграшки на 15 хв, відтак ретельно промийте водою, витріть насухо й залиште висихати на відкритому повітрі. Гумові іграшки ретельно відтискайте, аби в них не утворилася пліснява.

Щоб уникнути травм у дітей, перед кожною прогулянкою перевіряйте справність виносного обладнання. Переконайтеся, що немає зламаних деталей і гострих країв. Вага обладнання також має бути безпечною, щоб дитина не постраждала, якщо його впустить.

  1. Оновлюйте й періодично змінюйте

            Щоб стимулювати ігрову, рухову, пізнавальну й дослідницьку активність дошкільників, періодично змінюйте виносне обладнання. Виносьте нові предмети й забирайте на якийсь час старі, які вже не такі цікаві дітям.

Використовуйте нестандартне виносне обладнання. Наприклад, зробіть із підручних і залишкових матеріалів обруч-павутинку, гантелі, моталочки, більбоке. Головне, щоб обладнання було безпечним, естетичним, технологічним і зручним у використанні.

  1. Оптимізуйте кількість іграшок

            Виносного обладнання має бути достатньо, щоб виконати всі завдання літньої прогулянки. Проте в різних вікових групах його кількість має змінюватися. Для молодших дошкільників підготуйте іграшки у достатній кількості, щоб уникнути конфліктів.

Старшим дошкільникам пропонуйте менше іграшок. Натомість спонукайте їх домовлятися під час спільних ігор та використовувати предмети-замінники. Запропонуйте дітям виготовити частину іграшок самостійно з природних і залишкових матеріалів. Навчайте дітей використовувати замість відсутніх атрибутів для сюжетно-рольових ігор підручні матеріали.

  1. Підказуйте дітям, як правильно використовувати

            Аби створити на прогулянці гнучке та розвивальне середовище, застосовуйте багатофункціональні матеріали й обладнання для ігрової діяльності дошкільників. Не змушуйте дітей використовувати обладнання чітко за призначенням і лише певним чином.

Дозвольте дітям змінювати простір ділянки за допомогою виносного обладнання. Так вони зможуть виявляти ініціативу й самостійність, у них виникатимуть нові ігрові задуми. Наприклад, вони можуть взяти таз і лопатку й уявити, що пливуть на човні та загрібають воду веслом.