РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИХОВАТЕЛЯМ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей  ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

ВАЖЛИВО:

  1. Щоденно виконувати санітарно-епідемічні заходи, дотримуватись правил прийому дітей, взаємодії з батьками, вимог щодо прибирання, дезінфекції приміщень, провітрювання, контролю за станом здоров’я дітей.
  2. Організацію освітнього процесу максимально проводити на свіжому повітрі, на груповому майданчику (за умови сприятливих погодних умов)
  3. Планувати і проводити різні види дитячої діяльності із забезпеченням, по можливості, дистанції між дітьми і дорослими. Уникати фронтальних форм навчально-пізнавальної роботи, ігор, які передбачають тісну взаємодію один з одним (хороводні ігри, об’єднуючі ігри, командні спортивні змагання, ігри з передаванням предметів тощо).
  4. Скласти схеми оптимально доцільного розміщення дітей під час занять, різних видів дитячої діяльності в приміщенні, на прогулянці, при організації харчування та дотримуватись їх протягом дня. Регулювати розміщення столів, стільців.

ВИЛУЧИТИ З ВИКОРИСТАННЯ:

  • паперові, тканинні атрибути, атрибути з природнього матеріалу;
  • м’які іграшки;
  • з куточка зображувальної діяльності матеріал, який передбачає користування кількома дітьми ( пластилін, олівці тощо);
  • книжки з книжкового куточка;
  • настільно-друковані ігри в паперовому варіанті;
  • мілкі іграшки ( мозаїка, конструктор з дрібними деталями, іграшки для обігрування будівель).
  • з оформлення приміщень вилучити атрибути, стенди, куточки, наочність, які виготовлені з матеріалу, який не підлягає обробці.

ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ:

— використовувати ігри, атрибути, навчально-дидактичні матеріали, які підлягають обробці (пластмас, дерево, ламіновані матеріали, матеріали в файлах);

     —  планувати та проводити ігри, спрямовані на розвиток невербального спілкування («Дзеркало», «Роби як я», «Крокодил», «Відгадай і назови»);

     —  використовувати правило «Піднятої руки», що надасть можливість обмежити контакт з дорослими і однолітками;

     — разом з дітьми встановити правила поведінки і перебування в ігрових осередках за допомогою позначок, які будуть вказувати дітям на кількість одночасного перебування в тому чи іншому осередку.

      — не залучати дітей до чергування по їдальні; до чергування в куточку природи – не більше 1 дитини.

Особливу увагу приділяти особистій гігієні дітей: мити руки перед прийомом їжі та після, після прогулянки, після відвідування туалету тощо, користуватися паперовими рушниками.

Розмістити в туалетних кімнатах біля умивальників схеми із зображенням правильної послідовності миття рук і слідкувати за їх дотриманням.

Під час організації рухливої діяльності дітей на прогулянці створювати умови для керованої рухової діяльності (доріжки перешкод в різних місцях майданчика, умови для стрибків, підлізання, рівноваги тощо), ігрової, трудової діяльності, з метою непрямого впливу на діяльність дітей.

Доцільними у використанні під час прогулянки будуть зображення на асфальті лабіринтів, змійок, класиків тощо.

Не використовувати ігри з піском.

Протягом першого тижня проводити щоденні хвилинки здоров’я, з метою профілактики різних видів захворювань та формування у дітей навичок контролю за самопочуттям.

Щоденно планувати та проводити форми роботи, тематика і зміст яких спрямовані на формування навичок культури здоров’я.

Проводити роз’яснювальну роботу з вихованцями (з урахуванням вікових особливостей) щодо необхідності дотримання правил перебування в приміщенні, на майданчику закладу дошкільної освіти в умовах карантину.

З метою врівноваження емоційного стану дітей та забезпечення контролю за процесом засипання, використовувати рекомендовані МОН України 15 хвилин читання україномовної літератури перед сном.

Ранкову гімнастику, заняття з фізкультури проводити на групових майданчиках, спортивному майданчику без індивідуальних атрибутів, предметів, з дотриманням рекомендованої дистанції між дітьми та педагогами.

Серед рухливих ігор зробити добірку тих, що надають можливість розмістити дітей на певній відстані, визначеній педагогом заздалегідь (намальоване коло, проведені лінії, покладений кубик тощо). Наприклад, «Знайди свій будиночок», «Пташки в гніздах».

Доцільними будуть ігри за словесною вказівкою педагога: «Великани-карлики» (ходьба великим та дрібним кроком), «Холодно-тепло» (ходьба на носках, напівприсядки), «Зроби фігуру» (ходьба, рівновага), «Заборонений рух» (орієнтування в просторі).

Удосконалювати навички таких основних рухів: стрибки, біг, ходьба, рівновага (виключити метання).

Упродовж дня активно використовувати руханки (рухи під музику) як ранкову гімнастику, фізкультурну паузу, фізкультурний комплекс на свіжому повітрі, як частину фізкультурного заняття, як розвагу.

        Не використовувати в роботі неструктуровані матеріали (звичайний пісок, кінетичний пісок, манка тощо), пластичні матеріали (пластилін, глина, тощо), тканинні матеріали та паперові.

Групові форми роботи максимально проводити на свіжому повітрі, під час прогулянки. Використовувати лише ті з них, які не передбачають фізичних контактів між дітьми. У перший тиждень обирати такі форми роботи, які допоможуть роз’яснити дітям в доступній формі необхідність змін в організації їх перебування у дитячому садку та допоможуть знизити тривогу та переживання з цього приводу. З цією метою можна використати матеріали посібника від ЮНІСЕФ «Як говорити про коронавірус-19 з маленькими дітьми». Корисними будуть також вправи, які допоможуть дітям навчитися вітатися, не торкаючись руками один одного та не використовуючи обійми. Наприклад, можна пограти у гру «Незвичайні привітання». В ході гри можна сформувати у дітей навичку вітатися один з одним на відстані, використовуючи жести (піднятий вгору великий палець, або просто помахати долонею) або вітатися ступнями ніг тощо.

У подальшому слід направити свою діяльність на психоемоційне розвантаження, зняття у дітей м’язових затисків, розвиток вміння розуміти і контролювати власний емоційний стан, зниження рівня та профілактику тривожності та страхів.

З цією метою можна використовувати етюди, направлені на почергове напруження за розслаблення («Штанга», «Бурулька», «Шалтай-болтай» тощо), вираження різних емоцій («Сміливий заєць», «Капітан» тощо). Виконання етюдів можна супроводжувати записами релаксаційної музики.

ТАКОЖ МОЖНА ПРОВОДИТИ НАСТУПНІ ІГРИ:

  • «Незнайомі почуття» (усміхнутися як хитра лисиця, як дитина, якій подарували іграшку; злякатися як кошеня, на яке гавкає пес тощо).
  • «Мій настрій схожий на…» (білу пухнасту хмаринку, гучний грім тощо).
  • «Я радію (сумую, злюсь, дивуюсь, боюсь) коли…».
  • «Вітер дує на того, у кого…» (є сестра, чорне волосся, біла футболка тощо і мають встати, підстрибнути на місці ті діти, кому підходить така характеристика).
  • «Смішні історії» (ведучий починає історію «Одного разу Петрик пішов на прогулянку і побачив там…», хтось продовжує «Рожевого жирафа»…) .
  • «Замри» (звучить весела музика, діти вільно рухаються, танцюють, коли музика вимикається, кожна дитина має «завмерти» в смішній позі) тощо.

В період карантину корисними будуть вправи, які навчать дітей правильному диханню, яке особливо корисне дитині в момент стресу, тривоги, гніву:

  • Вправа «Квітка і свічка» навчить дітей повільному диханню. В ході цієї вправи, слід розказати і показати дітям, що вдихати потрібно так, наче нюхаєш квітку, а видихати – наче задуваєш свічки на святковому торті.
  • «Дихання животом» (перед сном у ліжках можна провести вправу, яка навчить дітей «дихати животом» (правильному глибокому диханню). Для цього, коли діти лежать у ліжках на спині, запропонувати їм покласти долоньки на живіт і глибоко вдихнути так, щоб долоньки піднялись угору, а потім видихнути, щоб вони опустились.

Вправи на дихання бажано супроводжувати записами релаксаційної музики.

З метою профілактики страхів заразитися, захворіти можна провести в закладі марафон «Добровіруси навколо», в ході якого діти разом з батьками вдома малюють малюнок, де вірус представляють в позитивному образі (цукерки, котика тощо). Придумують йому ім’я. Так може вийти КОТО-вірус, УСМІШКА-вірус, СПОРТО-вірус, ПРИНЦЕСО-вірус тощо. Малюнок не повинен містити жодного негативу, лише позитив і обов’язково посмішку. За підсумками марафону можна зробити спільний колаж, або онлайн виставку.

ДОПУСТИМІ ФОРМИ РОБОТИ (з дотриманням рекомендованої дистанції):

  • артикуляційна гімнастика;
  • пальчикова гімнастика;
  • вправи на розвиток уваги, пам’яті (надавати перевагу словесним);
  • ігри та вправи (словесні) на розвиток лексико-граматичної сторони мовлення та зв’язного мовлення, логіко-математичного розвитку тощо
  • дидактичні та розвивальні ігри з використанням ІКТ.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ МУЗИЧНОМУ КЕРІВНИКУ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

 

В умовах адаптивного карантину проводити музичні заняття на групових ділянках, або спортивному майданчику із використанням технічних засобів (мікрофон, колонки, ноутбук), з дотриманням відповідної дистанції між дітьми та дорослими.

На музичних заняттях на вулиці можна використовувати такі види діяльності:

  1. Співи у безвітряну погоду (повторення знайомих пісень та вивчення нових під аудіо запис музичного супроводу.
  2. Музично – ритмічні рухи:
  • музичні рухливі ігри без пересування по майданчику (на місці, рухи навколо себе);
  • танки у колонках, у широкому колі;
  • музично – рухова творчість: танки імпровізації, танки – фантазії, етюди (на задану тематику, музику, образ);
  • музично-ігрові вправи без атрибутів;
  • повторення музичного ритму оплесками, притупами.
  1. Ритмічні руханки (поєднання рухів з оплесками та притупами)
  2. Слухання музики.
  3. Імітація гри на музичних інструментах (під музичний супровід, фонограму).
  4. Музично – дидактичні ігри. Наприклад:
  • «Слухай уважно» (кількість виконавців);
  • «Слухай уважно» (напрям руху мелодії);
  • «Музична веселка» (колір мелодії);
  • «Спідометр» (темп).
  1. Розвиток пісенної творчості. Наприклад:
  • музично-дидактична гра «Склади пісеньку».

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ІНСТРУКТОРУ ФІЗКУЛЬТУРИ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

Ранкову гімнастику, заняття з фізкультури проводити на групових майданчиках, спортивному майданчику без індивідуальних атрибутів, предметів, з дотриманням рекомендованої дистанції між дітьми та педагогами.

Активно використовувати колове тренування (один за одним на певній відстані), «доріжку перешкод».

Серед рухливих ігор зробити добірку тих, що надають можливість розмістити дітей на певній відстані, визначеній педагогом заздалегідь (намальоване коло, проведені лінії, покладений кубик тощо). Наприклад, «Знайди свій будиночок», «Пташки в гніздах».

Доцільними будуть ігри за словесною вказівкою педагога: «Великани-карлики» (ходьба великим та дрібним кроком), «Холодно-тепло» (ходьба на носках, напівприсядки), «Зроби фігуру» (ходьба, рівновага), «Заборонений рух» (орієнтування в просторі).

Удосконалювати навички таких основних рухів: стрибки, біг, ходьба, рівновага (виключити метання).

Упродовж дня активно використовувати руханки (рухи під музику) як ранкову гімнастику, фізкультурну паузу, фізкультурний комплекс на свіжому повітрі, як частину фізкультурного заняття, як розвагу.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПРАКТИЧНОМУ ПСИХОЛОГУ

щодо внесення змін в організацію життєдіяльності дітей ЗДО № 72

в умовах адаптивного карантину

                                                    

Практичному психологу в кабінеті проводити лише індивідуальні форми роботи, з подальшим провітрюванням та дезінфекцією матеріалів після кожного заняття. Не використовувати в роботі неструктуровані матеріали (звичайний пісок, кінетичний пісок, манка тощо), пластичні матеріали (пластилін, глина, тощо), тканинні матеріали та паперові.

Групові форми роботи максимально проводити на свіжому повітрі, під час прогулянки. Використовувати лише ті з них, які не передбачають фізичних контактів між дітьми. У перший тиждень обирати такі форми роботи, які допоможуть роз’яснити дітям в доступній формі необхідність змін в організації їх перебування у дитячому садку та допоможуть знизити тривогу та переживання з цього приводу. З цією метою можна використати матеріали посібника від ЮНІСЕФ «Як говорити про коронавірус-19 з маленькими дітьми». Корисними будуть також вправи, які допоможуть дітям навчитися вітатися, не торкаючись руками один одного та не використовуючи обійми. Наприклад, можна пограти у гру «Незвичайні привітання». В ході гри можна сформувати у дітей навичку вітатися один з одним на відстані, використовуючи жести (піднятий вгору великий палець, або просто помахати долонею) або вітатися ступнями ніг тощо.

У подальшому слід направити свою діяльність на психоемоційне розвантаження, зняття у дітей м’язових затисків, розвиток вміння розуміти і контролювати власний емоційний стан, зниження рівня та профілактику тривожності та страхів.

З цією метою можна використовувати психогімнастичні вправи та етюди, направлені на почергове напруження за розслаблення («Штанга», «Бурулька», «Шалтай-болтай» тощо), вираження різних емоцій («Сміливий заєць», «Капітан» тощо). Більш детально зі змістом психогімнастичних етюдів можна ознайомитись в книзі М.І. Чистякової «Психогімнастика».

Виконання етюдів можна супроводжувати записами релаксаційної музики.

Також можна проводити наступні ігри:

  • «Незнайомі почуття» (усміхнутися як хитра лисиця, як дитина, якій подарували іграшку; злякатися як кошеня, на яке гавкає пес тощо).
  • «Мій настрій схожий на…» (білу пухнасту хмаринку, гучний грім тощо).
  • «Я радію (сумую, злюсь, дивуюсь, боюсь) коли…».
  • «Вітер дує на того, у кого…» (є сестра, чорне волосся, біла футболка тощо і мають встати, підстрибнути на місці ті діти, кому підходить така характеристика).
  • «Смішні історії» (ведучий починає історію «Одного разу Петрик пішов на прогулянку і побачив там…», хтось продовжує «Рожевого жирафа»…) .
  • «Замри» (звучить весела музика, діти вільно рухаються, танцюють, коли музика вимикається, кожна дитина має «завмерти» в смішній позі).
  • тощо.

В період карантину корисними будуть вправи, які навчать дітей правильному диханню, яке особливо корисне дитині в момент стресу, тривоги, гніву:

  • Вправа «Квітка і свічка» навчить дітей повільному диханню. В ході цієї вправи, слід розказати і показати дітям, що вдихати потрібно так, наче нюхаєш квітку, а видихати – наче задуваєш свічки на святковому торті.
  • «Дихання животом» (перед сном у ліжках можна провести вправу, яка навчить дітей «дихати животом» (правильному глибокому диханню). Для цього, коли діти лежать у ліжках на спині, запропонувати їм покласти долоньки на живіт і глибоко вдихнути так, щоб долоньки піднялись угору, а потім видихнути, щоб вони опустились.

Вправи на дихання бажано супроводжувати записами релаксаційної музики.

З метою профілактики страхів заразитися, захворіти можна провести в закладі марафон «Добровіруси навколо», в ході якого діти разом з батьками вдома малюють малюнок, де вірус представляють в позитивному образі (цукерки, котика тощо). Придумують йому ім’я. Так може вийти КОТО-вірус, УСМІШКА-вірус, СПОРТО-вірус, ПРИНЦЕСО-вірус тощо. Малюнок не повинен містити жодного негативу, лише позитив і обов’язково посмішку. За підсумками марафону можна зробити спільний колаж, або онлайн виставку.

Консультація для вихователів
від 01 червня 2020 року

«ВИМОГИ ДО ВИНОСНОГО ОБЛАДНАННЯ»

Розпочалося літо, а воно завжди чарівне, навіть в умовах адаптивного карантину! Не забуваємо про це! Сонце продовжує світити і все навкруги буяє яскравими барвами.

            До уваги педагогів методичні рекомендації «ВИМОГИ ДО ВИНОСНОГО ОБЛАДНАННЯ». Це допоможе організувати діяльність дітей у природному середовищі дитячого садка. Адже фахівці рекомендують частіше перебувати на свіжому повітрі.

СІМ ПРАВИЛ ДЛЯ ПЕДАГОГА

  1. Виносьте різноманітне обладнання

            У літній період обов’язкововиносьтена ділянку ігрове обладнання:

  • для розвитку рухів;
  • різноманітних ігор: сюжетно-рольових, спортивних, ігор з водою, піском і вітром,

з великим будівельним матеріалом;

  • трудової, дослідницької та вільної рухової діяльності.

 Добирайте ігровий матеріал з урахуванням статі дітей — для хлопчиків і дівчаток. Стежте за тим, щоб іграшки відповідали інтересам вихованців.

  1. Добирайте відповідно до віку дітей

            Якщо цього літа ви працюєте в різновіковій групі, то під час підготовки ігор і спільної діяльності враховуйте психофізіологічні особливості дітей різного віку. Тоді кожна дитина знайде собі заняття та не нудьгуватиме.

Старші діти активніші. Щоб вони не заважали меншим вихованцям, визначте на ділянці місця для спостережень, рухливих, сюжетно-рольових та інших ігор. Протягом прогулянки контролюйте діяльність дітей і пропонуйте їм ігровий матеріал, зважаючи на ситуацію.

  1. Зберігайте в закритих контейнерах

            Зберігайте виносний матеріал у спеціальних закритих кошиках, ящиках, коробках чи контейнерах. Після прогулянки закривайте їх кришками. Це допоможе залишати обладнання чистим.

Систематизуйте виносне обладнання так, щоб у кожної речі було своє місце. Зберігайте контейнери з обладнанням у вільному доступі для дітей, щоб вони могли самостійно його використовувати.

  1. Перевіряйте чистоту та стежте за справністю

            Регулярно мийте виносне обладнання після прогулянки. Для цього застосовуйте мильно-содовий розчин. Залиште в ньому іграшки на 15 хв, відтак ретельно промийте водою, витріть насухо й залиште висихати на відкритому повітрі. Гумові іграшки ретельно відтискайте, аби в них не утворилася пліснява.

Щоб уникнути травм у дітей, перед кожною прогулянкою перевіряйте справність виносного обладнання. Переконайтеся, що немає зламаних деталей і гострих країв. Вага обладнання також має бути безпечною, щоб дитина не постраждала, якщо його впустить.

  1. Оновлюйте й періодично змінюйте

            Щоб стимулювати ігрову, рухову, пізнавальну й дослідницьку активність дошкільників, періодично змінюйте виносне обладнання. Виносьте нові предмети й забирайте на якийсь час старі, які вже не такі цікаві дітям.

Використовуйте нестандартне виносне обладнання. Наприклад, зробіть із підручних і залишкових матеріалів обруч-павутинку, гантелі, моталочки, більбоке. Головне, щоб обладнання було безпечним, естетичним, технологічним і зручним у використанні.

  1. Оптимізуйте кількість іграшок

            Виносного обладнання має бути достатньо, щоб виконати всі завдання літньої прогулянки. Проте в різних вікових групах його кількість має змінюватися. Для молодших дошкільників підготуйте іграшки у достатній кількості, щоб уникнути конфліктів.

Старшим дошкільникам пропонуйте менше іграшок. Натомість спонукайте їх домовлятися під час спільних ігор та використовувати предмети-замінники. Запропонуйте дітям виготовити частину іграшок самостійно з природних і залишкових матеріалів. Навчайте дітей використовувати замість відсутніх атрибутів для сюжетно-рольових ігор підручні матеріали.

  1. Підказуйте дітям, як правильно використовувати

            Аби створити на прогулянці гнучке та розвивальне середовище, застосовуйте багатофункціональні матеріали й обладнання для ігрової діяльності дошкільників. Не змушуйте дітей використовувати обладнання чітко за призначенням і лише певним чином.

Дозвольте дітям змінювати простір ділянки за допомогою виносного обладнання. Так вони зможуть виявляти ініціативу й самостійність, у них виникатимуть нові ігрові задуми. Наприклад, вони можуть взяти таз і лопатку й уявити, що пливуть на човні та загрібають воду веслом.