Гурток «Здоров’ячок»
Керівник гуртка інструктор фізкультури Олена Феньків
Футбол є одним із найпопулярніших видів спорту в Україні. Розучування елементів цієї гри передбачено більшістю чинних програм для дошкільної освіти.
Ефективним способом удосконалення системи фізичного виховання у нашому ЗДО є організація гурткової роботи з використанням елементів футболу «Здоров’ячок». Для багатьох дітей старшого дошкільного віку, особливо хлопчиків, футбол є улюбленою спортивною грою.
Гра у футбол є фундаментом для формування рухових навичок і технічної підготовленості дітей дошкільного віку, оскільки вона є надзвичайно сприятливою для розвитку швидкісних і координаційних вмінь.
Навчання гри у футбол в умовах гурткової роботи дає можливість забезпечити кожній дитині право вибору для прояву особистих інтересів і здібностей.
Проведення вправ з елементами футболу загартовує дитину, попереджує респіраторні захворювання.
Ігри з елементами футболу мають значний вплив на організм дітей, сприяють:
- зміцненнюм’язової, серцево-судинної, дихальної та інших органів і систем дитячого організму, тренуванню і активізації їхніх функцій;
- покращеннюобміну речовин;
- комплексномурозвитку рухових якостей: швидкості, спритності, витривалості тощо;
- удосконаленнюнавичок основних видів рухів.
Гра у футбол характеризується частою зміною ігрових ситуацій, що сприяє розвитку спеціальних умінь та навичок: за короткий час побачити та оцінити розташування партнерів та суперників, положення м’яча, вибрати найбільш правильні дії та виконати їх, а тому сприяє розвитку творчого мислення.
Мета роботи гуртка «Здоров’ячок»:
- задоволення потреб і запитів дітей у руховій активності,
- поглиблене ознайомлення старших дошкільників з елементами техніки, тактики і правил гри в футбол,
- формування відповідних ігрових умінь, розвиток фізичних якостей та особистісного потенціалу дітей старшого дошкільного віку
Основні завдання:
- ознайомити дошкільників з історією виникнення футболу, відомими вітчизняними футболістами;
- навчити грати у футбол командами за спрощеними правилами;
- формувати найпростіші техніко-тактичні дії з м’ячем (прийоми володіння і ведення м’яча, передачі, ударів по м’ячу, зупинок м’яча, вкидання м’яча; дії воротаря);
- розвивати координацію рухів, спритність, швидкість, витривалість, рухову реакцію, окомір, орієнтацію у просторі;
- удосконалювати навички основних рухів;
- формувати уміння застосовувати у самостійній руховій діяльності набуті навички гри у футбол;
- виховувати позитивне ставлення до участі у змаганнях, спортивних розвагах з однолітками свого дошкільного закладу.
ЗМІСТ НАВЧАННЯ ГРИ У ФУТБОЛ
Програма гурткової роботи передбачає реалізацію чотирьох основних напрямків роботи з навчання дітей гри у футбол: теоретичну, фізичну, технічну й тактичну підготовку.
- Теоретична підготовка.
Загальне уявлення про історію футболу, ознайомлення з правильним розташуванням на футбольному полі.
- Фізична підготовка.
Загальнорозвивальні вправи: ходьба, біг, стрибки, вправи на формування правильної постави, вправи на координацію рухів, вправи для м’язів стопи, рухливі ігри.
- Технічна підготовка.
Техніка пересування: біг, біг зі зміною напрямку і швидкості руху, стрибки поштовхом однієї ноги, зупинка стрибком.
Удари по м’ячу ногою: удар внутрішньою стороною стопи по нерухомому та рухомому м’ячу, виконання ударів після зупинки та ведення м’яча.
Зупинки м’яча: зупинка підошвою м’яча, що котиться та опускається.
Ведення м’яча: ведення м’яча, ведення м’яча між кеглями з подальшою передачею партнеру, ведення м’яча по майданчику та зупинка його за сигналом, ведення м’яча з прискоренням.
- Тактична підготовка.
Індивідуальні дії без м’яча: правильне розташування гравців в іграх на невеликих майданчиках в обмежених умовах, уміння орієнтуватися на футбольному полі та відповідним чином реагувати на дії партнерів і суперників.
Індивідуальні дії з м’ячем: доцільне використання вивчених технічних прийомів у грі.
Групові дії: ознайомлення з навчальною грою, взаємодія двох чи трьох
партнерів.
Постава дитини. Вправи для хребта

Еталон правильної постави — це коли плечі розгорнуті, голова трохи піднята, лопатки не виступають, а живіт не повинен виходити за лінію грудної клітини. Перевірити правильність постави у дитини можна, якщо сантиметровою стрічкою виміряти відстань від 7 шийного хребця до нижнього кута лівої, а потім правою лопаток. Дитина повинна стояти в невимушеній позі, і до пояса повинен бути роздягнений. Якщо нормальна постава, ці відстані будуть рівні.
Плечовий індекс допоможе оцінити поставу дитини. Виміряйте сантиметровою стрічкою з боку спини ширину плечей — плечову дугу, а з боку грудей — ширину плечей. Плечовий індекс дорівнює ширині плечей, розділити на плечову дугу і помножити на 100%. Плечовий індекс рівний 90-100%, значить у дитини правильна постава. Якщо індекс менше, це говорить про порушення постави. Правильну, прекрасну поставу можуть виробити вправи, які зміцнюють м’язи живота, шиї, рук, спини, м’язи ніг. Корисно робити вправи з набивними м’ячами, скакалками, гімнастичними палицями. Для формування правильної постави є спеціальні вправи. Дитина повинна їх робити під контролем дорослих, вони дуже прості.
Вправи для хребта і для правильної постави
Вправи біля стіни
- Нехай дитина стане спиною до стіни без плінтуса і притулиться п’ятами, сідницями, спиною, потилицею. За поперековий прогин повинна проходити щільно його долоню.
- Не змінюючи положення, дитина повинна зробити вперед кілька кроків, потім знову повернутися до стіни і прийняти вихідне положення.
- Не відриваючи від стіни спину й потилицю присісти з прямою спиною, повторити присідання.
- Стати біля стіни і підняти руки в сторони, потім вгору і вперед.
- По черзі підняти зігнуті в колінах ноги, захоплюючи їх руками і притискаючи до тулуба.
Зазвичай діти після кількох занять відмінно виконують вправи, але в русі не зберігають правильну поставу. Дітям важко запам’ятати, як правильно тримати голову. Тому що при опущеній голові хребет згинається, груди западає, плечі висуваються вперед, і розслабляються м’язи плечового пояса. Привчити дитину тримати голову правильно допоможуть вправи, які розвивають м’язи шиї на витривалість.
Вправи на рівновагу
Допомагають утримувати хребет при будь-яких рухах в прямому положенні.
- Станемо поперек гімнастичній палиці, руки в сторони, ноги разом. Перенесемо вагу тіла вперед, спочатку на шкарпетки, потім назад на п’яти;
- Покладемо на дві гантелі гімнастичну палицю. Гантелі розташуємо на відстані один від одного — 60 сантиметрів. Постоїмо на палиці з мішечком на голові;
- Те ж саме проробимо на дошці шириною 30 сантиметрів, яку покладемо на дві гантелі.
Для зміцнення м’язів плечового пояса
Вони рекомендуються дітям, у яких є ознаки сутулості.
- Станом прямо, ноги нарізно;
- Покладемо долоні на лопатки, лікті знаходяться вгорі. Розведемо руки в сторони так, щоб лопатки торкнулися один одного;
- Кисті рук зчепивши за спиною, праву руку тримаємо зверху над лопатками, ліву руку тримаємо внизу під лопатками, міняємо положення рук. Виконуємо вправу, перекладаємо дрібні предмети з руки в руку;
- Тримаємо на рівні лопаток гімнастичну палицю за її кінці;
- Перенесемо палицю вперед над головою, потім назад. Руки в ліктях не згинаємо.
Не потрібно відразу виконувати всі вправи. Досить у свій комплекс включати вправи з кожної групи по одній вправі. Для школярів від 7 років і до 9 років число повторень не повинно бути більше 8 разів, для дітей 10-14 років число повторень повинно бути 10 разів. Діти старше 14 років повинні тренуватися до почуття втоми. Навантаження з часом буде збільшуватися за рахунок повторення вправи до 30 разів. Ранкова зарядка сформує у вашої дитини правильну поставу.
Тепер ми дізналися, які потрібно робити вправи для хребта, для правильної постави дитини.
Діти такі непосиди! Це не для того, щоб ускладнювати життя дорослим, просто така фізіологічна потреба молодого організму. Протиприродно і недалекоглядно змушувати дітей сидіти на місці, це насильство над зростаючим організмом. Тому батькам треба рідше вживати окрики «не бігай», «не стрибай», «не крутись» і так далі, а спрямовувати енергію дітей у правильне русло за допомогою фізкультури для дітей.
Фізкультура для малюків 2-3-х років
Ідеальний варіант саме з цього віку починати привчати дітей до фізкультури. У 2-3 роки діти імпульсивні, легко збуджуються і втомлюються, тому тривалість занять має бути 3-5 хвилин, включаючи 4-5 вправ. Кожну вправу треба повторювати 4-6 разів, велика кількість повторень буде стомлювати. Всі вправи дитячої фізкультури повинні показувати батьки і робити разом з дітьми.
- «Пташки» — ноги злегка розставлені, руки опущені висять уздовж тіла. Розвести руки в сторони, помахати ними й опустити.
- «Пташки п’ють» — ноги ширше плечей, руки внизу. Нахил вперед, руки відвести назад, випрямитися.
- «Стрибок — скок» — дитина стоїть довільно і виконує підскоки на місці. Можна чергувати з ходьбою.
- «Удари» — ноги злегка розставлені, руки опущені, висять уздовж тіла. Підняти руки вперед, грюкнути, опустити.
- «Пружинки» — дитина стоїть довільно. М’які пружинисті напівприсідання на місці.
Фізкультура для малюків 3-4-х років
У цьому віці під час виконання фізкультурних вправ треба починати стежити за правильною поставою (особливо становище стоп та хребта). Правильне положення стоп — носки розведені трохи ширше, ніж п’яти, дитина спирається на всю поверхню стопи, а не віддає перевагу зовнішньому або внутрішньому краю. Для правильного формування хребта треба стежити, щоб плечі були на одному рівні і тулуб не нахилявся вліво або вправо без необхідності. Голову дитина не повинна сильно нахиляти вперед або закидати назад, погляд спрямований прямо. Тренування складається з 3-4-х вправ по 4-6 повторень.
- «Вітер хитає дерева» — ноги на ширині плечей, руки внизу. Нахили в сторони, руки вгору.
- «Збираємо гриби» — ноги злегка розставлені руки внизу. Присісти, зобразити збирання грибів, випрямиться.
- «Листочки» — лежачи на спині, руки вільні. Перевернутися на живіт, перевернутися на спину.
- «Зайчики» — ноги на ширині плечей, руки перед грудьми. Стрибки на місці, можна чергувати з ходьбою.
- «Велосипед» — лежачи на спині, руки і ноги випрямлені. Виконувати згинання та розгинання ніг в колінах — поїхали на велосипеді. Опустили ноги.
- «Пташки» — ноги злегка розставлені, руки внизу. Сісти навпочіпки, зобразити пальцями руки, як пташка клює.
Фізкультура для дітей 4-5-ти років
У цьому віці треба звернути особливу увагу на розвиток стопи, оскільки при несприятливих умовах може почати формуватися плоскостопість. Зарядка повинна складатися з 4-5-ти фізкультурних вправ з 5-6-ма повтореннями.
- Починати тренування з невеликої розминки — ходьба на носках, а потім на п’ятах протягом 30 секунд (це хороший спосіб профілактики плоскостопості), а вже потім переходити до основної частини занять.
- Повороти — стоячи, ноги на ширині плечей, руки на поясі. Поворот вправо, розвести руки в сторони, повернутися у вихідне положення. Те ж у ліву сторону.
- Нахили — сидячи, ноги схрестити по-турецьки, прямі руки в упорі ззаду. Виконати нахил вперед, грюкнути долонями по підлозі перед ногами, грюкнути долонями якнайдалі, грюкнути долонями перед ногами і повернутися у вихідне положення.
- «Неваляшка» — лежачи на спині, руки, на потилиці, лікті виставлені вперед. Повернутися на бік, а потім повернутися у вихідне положення. Потім поворот на інший бік і повернення у вихідне положення.
- Підстрибування з поворотом — ноги злегка розставлені, руки на поясі. Виконати 6-8 підскакувань з поворотом навколо себе.
- Присідання з м’ячем — ноги паралельно, м’яч утримувати двома руками внизу.
- Присісти — м’яч у прямих руках перед собою, спину тримати прямо погляд не опускати. Повернутися у вихідне положення.
- Переклади м’яча — ноги на ширині плечей, обидві руки опущені вниз, у правій руці м’яч. Підняти обидві руки вперед, перекласти м’яч у ліву руку, повернутися у вихідне положення. Підняти обидві руки і перекласти м’яч у праву руку, повернутися у вихідне положення.
Фізкультура для дітей 5-7-ми років
У цьому віці має сенс починати звертати увагу на дихання дитини: під час виконання вправ робити видих, при поверненні у вихідне положення — вдих. Не забувати про формування стопи та хребта.
- Дістати до п’яти – стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені, висять. Прогинаючись назад, злегка зігнувши коліна, намагатися правою рукою дотягнутися до п’яти правої ноги. Повернутися у вихідне положення. Виконати такий же рух для лівої руки і ноги. Повернутися у вихідне положення. Повторити 3-5 разів для кожної руки.
- «Коники» — ноги на ширині плечей, прямі руки вперед. Підняти праву ногу, зігнуту в коліні, відтягнувши носок вниз з одночасним махом обох прямих рук назад. Повернутися у вихідне положення. Виконати такий же рух для лівої ноги. Повторити 3-5 разів для кожної ноги.
- Крокування руками по стіні — ноги на ширині плечей, стояти обличчям до стіни на відстані кроку, руки торкаються стіни на рівні грудей. Перебираючи руками по стіні, нахилитися до підлоги — видих, той же рух, але випрямляючись — вдих. Повторити 4-6 разів.
- «Ножиці» — ноги на ширині плечей, спиною до стіни, руки в сторони, торкатися долонями стіни. Прямі руки схрестити перед грудьми — видих. Повернутися у вихідне положення, торкаючись долонями стіни — вдих.
- Переставляючи ноги по стіні, випрямити їх. Повернутися у вихідне положення. Дихання в довільному ритмі. Виконати 4-6 разів.
Виконувати фізичні вправи з дітьми можна як кожен день, так і через день у зручний для батьків час. Ці чинники принципово не впливають на позитивний результат.