Основним завданням музкерівника є естетичний розвиток дітей, у чому допомагають музично-дидактичні ігри. Значення музично-дидактичних ігор – формувати у дітей музичні здібності в доступній ігровій формі, допомогти їм розібратись в співвідношенні звуків за висотою, розвивати в них чуття ритму, тембровий і динамічний слух, прагнення до самостійних дій із застосуванням знань, отриманих на музичних заняттях.

Ігри для молодшого дошкільного віку:

Гра «Бігаємо – крокуємо – стрибаємо»

Мета : виявити вміння дітей рухатись відповідно до контрастних змін у музичному супроводі.

Методика проведення гри . Педагог пропонує дітям уважно послухати музику та відповідно до її характеру виконувати рухи . Під музичний фрагмент маршу дітям треба енергійно крокувати у вільному напрямку , не штовхаючи один одного . Під веселу музику – легко і дрібно бігати  на носочках , під веселий , грайливий музичний фрагмент – підстрибувати як м’ячик .
Завдання повторюють декілька разів .

Гра  з кольоровими хусточками

Мета : перевірити вміння дітей передавати характер танцю рухами (танцювальний біг, каблучок, притупи, розведення рук, змахування хусточкою, разом із дорослими кружляння в колі ).

Обладнання : різноколірні хусточки (за кількістю дітей).

Методика проведення гри . Педагог пропонує дітям (гру проводять з невеликою кількістю дітей) взяти в руки хусточки . Потім педагог змахує хусточкою і співом кличе дітей стати в коло : 

                Усі в коло скоріш біжіть,
 Хусточки ви покажіть.
Хусточками помахаємо,
Потанцюємо, заспіваємо.

Вихователь під музику показує танцювальні рухи, а діти повторюють.

Ігри для середнього дошкільного віку

Гра « Дятел»

Мета : визначити навички дітей розрізняти та відтворювати  ритм мелодії.

Методика проведення гри. Педагог  співає пісню « Дятел», діти уважно слухають. Потім ще раз проспівує, як «стукав» дятел, а діти індивідуально за ним повторюють оплесками чи постукуванням, передаючи ритмічний рисунок мелодії. Потім педагог ускладнює завдання : пропонує відтворити за зразком та іншою мелодією інші ритми оплесками чи постукуванням, ніби дятел.

Гра «Відгадай , на чому граю»

Мета: виявити здібності дітей у розрізнянні на слух за тембром звучання інструментів (цимбали, металофон, ксилофон, бубон, барабан, трикутник, маракас, ложки) .

Обладнання: магнітофон, аудіо запис звучання музичних інструментів.

Методика проведення гри. Педагог за ширмою грає на інструменті, після програвання дитина називає, на якому інструменті грав дорослий. Потім педагог включає запис звучання різних інструментів, а дитині необхідно відгадати, на якому музичному інструменті грає музикант.

Ігри для старшого дошкільного віку

Вправа « Оркестр»

Мета : виявити рівень умінь дітей грати в ансамблі, слухати один одного та музичний супровід  дорослого.

Методика проведення вправи . Дітей об’єднують у групи. Одна із груп виконує невеличку п’єсу в оркестрі для інших дітей.  Інші групи намагаються повторити цю п’єсу в своїй групі.

Гра « Упізнай , хто це ?»

Мета: перевірити здатність дітей створювати музично – ігрові образи.

Обладнання: картки із зображенням різних казкових героїв.

Методика проведення гри. Дитина бере картку із зображенням, показує музичному керівникові. Він добирає мелодію відповідно до характеру персонажа з народної, класичної або сучасної музики, програє її. Дитина спочатку рухами передає ігровий образ так, щоб інші діти могли впізнати героя, який був зображений на картинці, а потім придумує під музику танок для героя.

У результаті їх систематичного використання в навчальному процесі у дітей розвиваються основні процеси мислення: порівняння, увага, аналіз та ін.