Пам’ятки, інструктажі батькам

 

 

 

Як захиститись від дезінформації:

комплексний підхід в умовах воєнного стану

          В умовах повномасштабної війни інформація стає такою ж зброєю, як і ракети. Дезінформація — це свідоме поширення неправдивих або маніпулятивних даних з метою введення в оману. Вона спрямована на підрив довіри, деморалізацію суспільства та створення паніки. Протистояти їй — це не менш важливе завдання, ніж оборона на фронті.

Навіщо ворог використовує дезінформацію?

Дезінформація має чітку мету:

  1. Створити паніку та хаос: Неправдиві повідомлення про загрози, нестачу продуктів чи припинення зв’язку можуть викликати масові безладдя.
  2. Підірвати довіру до влади та Збройних Сил: Розповсюдження чуток про зради, невдачі чи корупцію ослаблює віру в перемогу.
  3. Розколоти суспільство: Маніпулятивні наративи можуть розпалювати ворожнечу між різними соціальними групами чи регіонами.
  4. Виправдати власну агресію: поширення фейків про “звірства” ЗСУ чи “пригнічення” населення створює ілюзію правомірності своїх дій.

Комплексний підхід до інформаційної безпеки

Протистояти дезінформації можна лише за допомогою свідомого та системного підходу. Ось кілька ключових кроків, які допоможуть вам захистити себе та своїх близьких.

  1. Використовуйте критичне мислення:

Це ваша перша лінія оборони. Завжди ставте собі питання:

1.1. Хто є джерелом інформації? Чи це офіційний канал, чи анонімний акаунт?

1.2. Яка мета цього повідомлення? Чому цю інформацію поширюють саме зараз? Чи вона викликає у мене сильні емоції (страх, гнів, паніку)?

1.3. Чи звучить це правдоподібно? Порівняйте інформацію зі своїми знаннями про ситуацію.

  1. Перевіряйте джерела та шукайте підтвердження:

2.1. Перевірка фактів: не довіряйте одному джерелу. Завжди перевіряйте інформацію у кількох незалежних та авторитетних джерелах.

2.2. Офіційні канали: завжди віддавайте перевагу офіційним повідомленням від державних органів, ЗСУ та перевірених ЗМІ.

2.3. Зворотний пошук зображень: Якщо ви бачите фото чи відео, яке викликає сумніви, скористайтесь функцією зворотного пошуку в Google або TinEye. Це допоможе встановити, коли і де це зображення було опубліковано вперше. Дуже часто старі фото видають за нові.

  1. Аналізуйте емоційний вплив:

дезінформація часто спрямована на емоції, а не на логіку. Якщо повідомлення викликає у вас шок, паніку чи надмірну агресію, зупиніться. Зробіть паузу. З високою ймовірністю, це маніпуляція. Фактичні новини, як правило, подаються спокійним та об’єктивним тоном.

  1. Дотримуйтесь інформаційної гігієни:

4.1. Надлишок новин може призвести до емоційного вигорання та втрати здатності критично мислити:

– обмежте споживання: Приділяйте новинам певний час, наприклад, двічі на день.

відпочивайте: Вимикайте телефон, робіть перерви від соціальних мереж.

– очистіть стрічку: Відпишіться від сумнівних каналів у месенджерах та соціальних мережах, які часто поширюють неперевірену інформацію.

4.2. Офіційні джерела, яким можна довіряти:

– Генеральний штаб Збройних Сил України (офіційні сторінки у соціальних мережах).

– офіційні сайти органів державної влади: Офіс Президента, Кабінет Міністрів України, Міністерство оборони України.

– надійні українські медіа, що мають перевірену репутацію.

Пам’ятайте, що ваша свідомість і здатність перевіряти інформацію – це важливий елемент національної безпеки. Будьте уважні, залишайтеся спокійними і довіряйте лише перевіреним фактам.

Криворізькі територіальні курси ЦЗ та БЖД (І категорії)

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВАША ДИТИНА ЗНИКЛА БЕЗВІСТИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ: ДЕТАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ БАТЬКІВ

            У складних умовах воєнного стану зникнення дитини – це найстрашніший кошмар для будь-яких батьків. Кожна хвилина є вирішальною. Важливо діяти швидко, але системно, зберігаючи спокій настільки, наскільки це можливо. Цей посібник допоможе вам зорієнтуватися та зробити все можливе для пошуку вашої дитини.

Негайні та рішучі дії – кожен крок має значення:

  1. Негайно зверніться до поліції – це пріоритет №1!
    • не зволікайте! Жодне правило про “24 години очікування” не діє, особливо під час воєнного стану. Чим раніше ви подасте заяву, тим швидше розпочнуться пошукові заходи.
    • Підготуйте інформацію:
      • актуальне фото дитини: Оберіть фото, де добре видно обличчя та особливі прикмети.
      • детальний опис: Зріст, вага, колір волосся та очей, особливі прикмети (шрами, родимки, татуювання), у що була одягнена на момент зникнення (колір, фасон одягу та взуття).
      • речі дитини: Якщо є, надайте поліції речі, які носила дитина (наприклад, непрану футболку) для можливого використання службовими собаками.
      • обставини зникнення: Де і коли востаннє бачили дитину, з ким була, куди прямувала, які були плани.
    • Зафіксуйте дані: Обов’язково отримайте та збережіть номер реєстрації вашої заяви та дані поліцейського, який її прийняв.
  2. Повідомте навчальні заклади та місця позашкільних занять:
    • Негайно зв’яжіться зі школою, дитячим садком, гуртками, спортивними секціями, які відвідувала ваша дитина.
    • Дізнайтеся, чи не було:
      • тривожних розмов або незвичайних поведінкових змін у дитини.
      • підозрілих контактів, нових знайомих, незвичних зустрічей.
      • будь-яких конфліктів або ситуацій, що могли б змусити дитину піти.
    • Попросіть адміністрацію та викладачів повідомити інших батьків та учнів, можливо, хтось бачив вашу дитину або має якусь інформацію.
  3. Зв’яжіться з оператором мобільного зв’язку:
    • Негайно подайте офіційну заявку на встановлення останнього відомого місцезнаходження телефону дитини. Майте на увазі, що для цього може знадобитися дозвіл поліції, тому дійте паралельно.
    • Перевірте історію дзвінків та повідомлень, можливо, є підказки.
  4. Опитайте коло близьких людей:
    • зателефонуйте або відвідайте всіх друзів, однокласників, знайомих, родичів дитини, сусідів. Навіть ті, хто здається вам малознайомим, можуть мати важливу інформацію.
    • запитайте, чи не знають вони про її місцеперебування, плани, конфлікти або нові інтереси.
    • попросіть їх поширити інформацію серед своїх знайомих.
  5. Розповсюджуйте інформацію про зникнення:
    • соціальні мережі: Створіть чітке, лаконічне та емоційне звернення із фото дитини, її прикметами, датою та місцем зникнення, а також контактним телефоном. Попросіть максимального поширення. Використовуйте хештеги #РозшукДітей #ЗниклаДитина #[ВашеМісто] #ДопоможітьЗнайти.
    • місцеві ЗМІ: Зверніться до місцевих телеканалів, радіостанцій, газет, онлайн-видань. Вони можуть допомогти поширити інформацію на широкий загал.
    • оголошення: Роздрукуйте оголошення та розклейте їх у людних місцях, поблизу місця зникнення, у парках, на зупинках громадського транспорту.
  6. Якщо дитина зникла в громадському місці (ТЦ, вокзал, ринок тощо):
    • негайно зверніться до адміністрації об’єкта.
    • повідомте прикмети дитини, останнє місце, де її бачили.
    • попросіть оголосити про зникнення по гучномовцю, вказавши прикмети та місце зустрічі.
    • перевірте всі можливі виходи та приміщення, включно з туалетами, зонами відпочинку, ігровими майданчиками.
    • попросіть переглянути записи з камер відеоспостереження.

Важливо пам’ятати під час воєнного стану:

  • Безпека перш за все:
    • можливе укриття: Враховуйте, що під час повітряної тривоги ваша дитина могла шукати укриття у найближчому бомбосховищі, підвалі, або іншому безпечному місці. Якщо це можливо і безпечно для вас, перевірте найближчі офіційні укриття.
    • врахування ризиків: На жаль, воєнний стан несе додаткові ризики: обстріли, мінна небезпека, можливе переміщення людей, включаючи дітей, на тимчасово окуповані території або їх примусова депортація. Поліція буде враховувати ці фактори.
    • інформаційна тиша: У деяких випадках, якщо дитина знаходиться в укритті без зв’язку, вона може не мати можливості вийти на контакт. Не панікуйте завчасно, але продовжуйте пошуки.
  • Відповідальність батьків:
    • відвідування занять: Якщо дитина систематично пропускає заняття без поважних причин, органи опіки та поліція можуть звернути на це увагу. В умовах воєнного стану це може розглядатися ще серйозніше, адже це підвищує ризики для дитини. Батьків можуть притягнути до адміністративної відповідальності (стаття 184 КУпАП “Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов’язків щодо виховання дітей”) та накласти штраф. Це не є покаранням, а способом привернути увагу до забезпечення безпеки дитини.
  • Психологічна підтримка після повернення:
    • травматичний досвід: Зникнення є величезним стресом як для батьків, так і для дитини. Коли дитина знайдеться, вона може перебувати в стані шоку, мати психологічні травми, страх, тривожність.
    • соціалізація та спілкування: Надайте дитині максимальну підтримку та любов. Забезпечте їй можливість спілкуватися з однолітками, повернутися до звичного розпорядку дня.
    • звернення до фахівців: Не соромтеся звернутися за професійною психологічною допомогою для дитини (а, можливо, і для себе), щоб допомогти їй пережити цей травматичний досвід та відновитися.

Пам’ятайте, ви не самотні! В Україні діють гарячі лінії, волонтерські організації та державні служби, які допомагають у пошуку зниклих дітей. Не втрачайте надії і дійте рішуче!

  Криворізькі територіальні курси ЦЗ та БЖД (І категорії)

 

ІНСТРУКТАЖ №1

ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

Головне управління державноїслужби надзвичайних ситуацій України ІНФОРМУЄ:

Про що розповідаємо дітям:

Щоб не сталося пожежі

  • Не грайся із сірниками та запальничками;
  • Не розпалюй самостійно багаття ;
  • Не вмикай без дорослих чайник, праску та інші електричні прилади;
  • Не бери до рук петарди та інші піротехнічні вироби.

 

Що робити у разі пожежі ?

  • Не панікуй;
  • Повідом дорослих;
  • Подзвони за номером 101;
  • Закрий щільно рот та ніс тканиною;
  • Виходь із приміщення, повзучи підлогою.

 

Первинні засоби пожежогасіння  До первинних засобів пожежогасіння відносяться

  • вогнегасники;
  • пожежний інвентар (покривала з негорючого теплоізоляційного полотна, грубововняної тканини, ящики з піском, бочки з водою, пожежні відра, совкові лопати);
  • пожежний інструмент (гаки, ломи, сокири тощо).

 

До вибухонебезпечних предметів відносяться:

  • вибухові речовини – хімічні з’єднання або суміші, які вибухають під впливом зовнішніх дій (нагрівання, удар, тертя, вибух іншого вибухового пристрою).
  • боєприпаси з часів минулих війн (бойові частки ракет, снаряди, міни, ручні гранати, патрони).
  • піротехнічні засоби: сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні патрони, вибухові пакети, петарди.
  • саморобні вибухові пристрої (міни-пастки, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки або речі, що привертають увагу).

 

При виявленні вибухонебезпечних предметів необхідно:

  • відійти на безпечну відстань (230-250 метрів);
  • негайно повідомити про знахідку поліцію або ДСНС;
  • припинити всі види робіт у районі виявлення даного предмета;
  • попередити перехожих про небезпеку;
  • дочекатися прибуття фахівців, щоб вказати місце знахідки.

 

 Заборонено

  • наближатися до предмету;
  • пересувати його або брати в руки;
  • користуватися засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть спровокувати вибух);
  • розпалювати поряд багаття або кидати в нього предмет;
  • користуватися запальничками, іншими джерелами відкритого вогню;
  • палити.

Для інформації

  • Найбільшу кількість вибухонебезпечних предметів виявляють на територіях міста Дніпро та Верхньодніпровського, Дніпровського, Криворізького, Софіївського районів.

 

 

Для інформації

  • Звичайно, кожний нещасний випадок на льоду є індивідуальним, і розповісти про всі варіанти щодо дій під час порятунку неможливо, але, як показує досвід, найголовніше не панікувати і правильно оцінити обстановку.
  • НАША ЗАДАЧА: Навчити дітей бути обережним, не ризикувати своїм життям! Не виходити на лід без дорослих!

 

 ЕЛЕКТРОБЕЗПЕКА

Правила безпеки при користуванні електроприладами

  • Перед вмиканням електроприладу необхідно візуально перевірити електрошнур на наявність механічних пошкоджень;
  • Забороняється працювати з електроприладом вологими руками;
  • Не можна залишати електроприлад без нагляду на довгий час, після закінчення роботи перевірити, чи все вимкнено;
  • Не можна користуватися електроприладами без нагляду дорослих;
  • При виявленні або виникненні несправності в електроприладі негайно повідомити дорослих;
  • Ніколи не гаси електроприлади водою.

 

  Екстрені телефони

 101 – Служба порятунку                                                            

 102 – Полiцiя

 103 – Швидка медична допомога                                  

 104 – Аварiйна служба газової мережi

 

Що потрібно повідомити диспетчеру екстреної служби

  • Повідомте оператору своє ім’я, прізвище та адресу події;
  • Коротко поясніть проблему;
  • Бажано ще оцінити і рівень небезпеки, адже в будинку, де горить приміщення, є і газ.
  • За номером 101 можна дзвонити не тільки в разі виникнення пожежі, а й при виявлені вибухового предмету, подіях на воді, при виникненні ДТП та інших надзвичайних ситуаціях.

ПАМ’ЯТАЙТЕ!
Ваша безпека та безпека оточуючих

залежить від суворого дотримання правил безпеки життєдіяльності.

 

 

ПАМ’ЯТКА

Як підтримати дитину в складній ситуації

 

Висловлюйте згоду

Сконцентруйте увагу дитини на буденних, звичайних справах і при цьому формуйте в неї впевненість у правильності власних дій. Для цього використовуйте висловлювання-згоду. Цей тип висловлювання формулюйте за допомогою позитивно забарвлених слів і фраз, як-от: «я теж вважаю, що це дуже добре/вдало/цікаво», «щоразу в тебе виходить ліпше» тощо

Підбадьорюйте

Наразі діти найбільше потребують емоційної підтримки дорослих. Щоб намагатись уникнути негативних емоційних станів, використовуйте висловлювання-підбадьорювання. У таких висловлюваннях підтримуйте дитину словами: «Разом ми переживемо цей складний час і повернемося додому»

Схвалюйте

Використовуйте схвалення, щоб позитивно оцінити особистість дитини в цілому, виявити доброзичливе, емоційно-ціннісне ставлення до неї: «Сину, ти дуже сміливий хлопчик», «Доню, дякую тобі за допомогу й підтримку»

Застосовуйте позитивну випереджувальну оцінку

Налаштовуйте дитину на успішну діяльність. Щоб зумовити позитивні зміни в її станах, діях, поведінці, використовуйте висловлювання, що містять позитивні випереджувальні оцінки: «Я впевнена, що ти впораєшся з усіма труднощами»

Підтримуйте зворотний зв’язок

У розмовах з дитиною підтримуйте безоцінний зворотний зв’язок за допомогою емпатійних висловлювань. Для цього дослівно переказуйте сказане дитиною та заохочуйте її уточнювати, доповнювати вже сказане, висловлювати свої почуття та переживання, тлумачити власну поведінку тощо: «Коли мої бабуся з дідусем були маленькі, вони теж переживали війну. Що саме тебе лякає в цих подіях? Мені також страшно під час вибухів. А чому ти заплющуєш очі?»

 Примітка. Пам’ятка підготовлена відповідно до листа МОН «Щодо комунікації з дітьми дошкільного віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками» від 12.12.2019 №1/9-766.

 

Інструктаж №4 “Весна – 2024”

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНСТРУКТАЖ №3

Якщо дитина залишилась вдома сама

 

Контакти уповноважених органів

з питань запобігання насильству

та захисту прав дітей

 

Шановні батьки!

Сьогодні пропонуємо 7 ідей:

як цікаво і змістовно провести час зі своєю дитиною!

 

  1. Зіграйте в настільні ігри.
    Дитині буде цікаво пограти в компанії батьків в настільну гру. Це не тільки весело, але й дуже розвиває.
  2. Зробіть листівки.
    Коли просто хочеться когось приємно здивувати, змайструєте з дитиною яскраві листівки. Купуйте для цього в магазині для рукоділля кольоровий картон, стрічки, намистини, бісер, фетр, з якого можна вирізати фігурки, клей, ножиці. Нехай дитина розповість, що він хоче зобразити на листівці, а ви разом це зробите.
  3. Зробіть орігамі.
    Відомі японські фігурки з паперу не так складно зробити самим. Знайдіть декілька навчальних майстер-класів і пробуйте себе в цьому мистецтві.

     4. Спечіть печиво.
         Приготуйте разом з малюком смачне частування до               чаю. Приготуйте тісто, далі запасіться формочками.               Нехай малюк орудує формочками і створює  забавних            звіряток,  сердечок,  зірочок.  Потім влаштуйте  чаювання.

  1. Пошийте одяг для ляльок.
    Використайте старі речі, непотрібну тканину і пошийте вбрання для іграшок вашої дитинки. Спробуйте себе в ролі дизайнера-модельєра.
  2. Вивчіть вірші або пісеньки.
    Можна також вчити разом з малюком віршики та пісні, а потім влаштовувати виступи з ними.
  3. Домашня фотосесія.
    Щоб зафіксувати якомога більше моментів дитинства вашого чада, влаштуйте фотосесію. Можна одягти дівчинку в мамине плаття і підфарбувати губки помадою, а хлопчика – в сорочку і татів краватку. Такі кадри будуть радуватимуть ваш погляд через роки в сімейному альбомі.

 

Правила поведінки дітей вдома 

Діти вдома: поради батькам на період карантину

  1. Заховати з поля зору потенційно небезпечні чи заборонені для користування предмети (запальнички, алкоголь, ліки, хімічні рідини, інструменти, тощо).
  2. Важливо провести дитині інструктаж та нагадати про основні правила поведінки в побуті, наголосити, щоб вона не відчиняла двері незнайомцям, не гралась з вогнем та електроприладами.
  3. Перевірити, чи знає дитина ваш телефон та телефони екстрених служб напам’ять.
  4. Обговорити періодичність зв’язку – наприклад, зідзвонюватися кожну годину або присилати повідомлення у месенджерах.
  5. Підготувати для дитини цікаве завдання, щоб їй було чим зайнятися на самоті. Скласти разом розпорядок дня (графік прийняття їжі, вивчення уроків).
  6. Нагадати про правила або заборони відкриття вікон та балкону, а також встановіть перелік дозволених для користування електроприладів.
  7. Заручитися допомогою близьких або роботодавця, щоб у невідкладному випадку хтось з дорослих міг терміново приїхати до дитини.

Чим якіснішу підготовчу роботу ви проведете, тим більш впевненою буде ваша дитина, а ви будете більш спокійними.

Крім того, нагадуємо про відповідальність батьків перед законом. Відповідно до чинного законодавства, якщо з дитиною, яка молодше 14 років, що-небудь трапиться або вона здійснить будь-яке правопорушення, то за її дії будуть відповідати батьки.

 

ІНСТРУКТАЖ №2

БЕЗПЕКА ВЗИМКУ


Щоб ні з ким не трапилося лиха, потрібно обережно поводитись на льоду

Найбільш небезпечна крига – перша та остання, адже така крига ще надзвичайно тонка, неміцна і не витримує маси навіть маленької дитини;

  • Для однієї людини безпечним вважається лід синюватого або зеленуватого відтінку, товщиною більшою за 7 см;
  • Для групи людей безпечним є лід товщиною не менше, ніж 15 см;
  • При масовому катанні на ковзанах лід має бути товщиною не менше, ніж 25 см. Але, надзвичайники Дніпропетровщини наголошують на тому, що кататися на ковзанах краще у відведених для цього місцях.

 

 

Як поводити себе

в надзвичайній ситуації

Звернення керівництва Головного управління ДСНС України

у Дніпропетровській області до батьків

Шановні мами і тата, опікуни та піклувальники! Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку особистості кожної дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання, розвиток та безпеку дитини.  Питання безпеки дітей завжди буде важливим й актуальним.

Дитина народжується та живе в родині. Батьки завжди являються для неї прикладом. Саме досвід батьків переймає дитина. Тому батькам дуже важливо знати та дотримуватися елементарних правил безпеки в житті та побуті.

Коли дитина бачить, що батьки завжди вимикають все газове та електричне обладнання, виходячи з будинку, своєчасно ремонтують пошкоджені електророзетки, вимикачі та інші електроприлади, слідкують за тим, щоб балкони та сходові клітини в під’їзді не були захаращені, паркують свій автомобіль таким чином, щоб він не стояв на пожежному гідранті та не перешкоджав проїзду іншим автомобілям, у тому числі й спеціальному транспорту служб швидкого реагування, у неї змалечку формуються корисні звички.

Таким чином, батьки, які завжди готові допомогти ближньому, дбають про власну безпеку та безпеку оточуючих, можуть бути впевненими, що їх дитина вчинятиме так само, а відповідно забезпечить безпеку і собі, і оточуючим.

У разі, якщо нещасний випадок з дитиною все ж таки трапився, батьки мають не впадати в паніку та швидко намітити план своїх дій.

Шановні батьки, виховуйте у дітей навички культури безпечної поведінки, демонструючи на власному прикладі обережність у поводженні з вогнем, газом, водою, побутовою хімією, ліками.

Навчить дитину користуватися телефоном для виклику екстрених служб:

–     у випадках пожежі або іншої надзвичайної ситуації необхідно викликати Службу порятунку по телефону «101»;

–      при конфліктних, критичних, криміногенних ситуаціях звертатись до співробітників правоохоронних органів по телефону «102»;

–     у випадку поганого самопочуття або необхідності медичної допомоги викликайте швидку допомогу по телефону «103»;

–     якщо відчули запах газу –  дзвоніть по телефону «104».

Щоб уберегти дитину від біди, дорослим треба пам’ятати та дотримуватись наступних правил:

– не залишати дітей дошкільного віку самих, навіть на короткий час,

– забороняти підбирати на вулиці незнайомі предмети – вони можуть бути небезпечними,

– не дозволяти підходити до обірваних електропроводів,

– не дозволяти користуватися ліфтом без супроводу дорослого родича,

– не дозволяти виходити на балкон, відчиняти вікна, визирати у відчинене вікно,

– не дозволяти користуватися сірниками, відкритим вогнем, електричними й газовими приладами без нагляду дорослих.

Керівництво Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області бажає Вам мудрості, сили і наснаги у справі виховання та навчання ваших дітей. Тому, що діти –  найдорожчий скарб і майбутнє нашої держави.  

Звернення Дніпропетровського міського управління

Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області

до населення щодо експлуатації опалювальних приладів

Вчасно відключайте електроприлади від мережі. Постійно працювати може тільки холодильник та автономний опалювач. Пам’ятайте, що просто «клацнути» вимикачем недостатньо. Телевізор, комп’ютер, музичний центр, мікрохвильова піч нерідко залишаються в «режимі очікування» – начебто  прилад вимкнений, та на панелі світиться маленький індикатор. При цьому багато вузлів приладу перебувають під напругою. Перед сном або виходячи з будинку такі прилади потрібно обов’язково відключити від мережі. Не можна підключати в одну розетку багато електричних приладів. При занадто високому навантаженні ізоляція схованих у стіні електричних проводів може пошкодитися, що приведе до короткого замикання й пожежі. До цього може призвести і несправність електроприладів. Не користуйтесь електроприладами з ушкодженою ізоляцією. Не користуйтесь несправними або саморобними електричними запобіжниками, періодично перевіряйте стан  електропроводки в будинку, для цього запросіть спеціаліста і в разі виявлення недоліків – усуньте їх. Не можна зв’язувати дроти вузлами, прибивати їх цвяхами або підвішувати на цвяхи. Праски, плитки, електрочайники, самовари необхідно встановлювати  на негорючі підставки подалі від штор, фіранок та інших горючих речей.

Якщо виникло загоряння – не лякайтесь, зберігайте спокій. У першу чергу відключіть електромережу й негайно  викликайте службу порятунку  за телефоном «101».