Медіаграмотність

ЗАХОДИ РЕАЛІЗАЦІЇ МІСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЄКТУ

«Медіаосвіта та інформаційна культура дошкільника»

в КЗДО № 72 КМР на 2024-2025 роки

з/п

Зміст заходу

Термін

виконання

Відповідальні

за виконання

1. Концептуально-діагностичний етап (вересень-листопад 2024 рік)

1

Опрацювати питання теоретичних засад проблеми взаємодії дітей дошкільного віку з медіапростором, створити банк нормативно-інструктивних документів.

Вересень

2024

Вихователь-методист

2

Організувати роботу міської творчої групи з питання створення  медіасередовища для дітей дошкільного віку в змішаному форматі

Жовтень

2024

Вихователь-методист

3

Визначити рівень готовності педагогічних колективів до роботи над освітнім проєктом  

Вересень

2024

Творча група

4

Створити рубрику на сайті педагогічних працівників закладів дошкільної освіти міста «Скарбничка педагога» для розміщення науково-методичних рекомендацій, матеріалів проведених міських заходів «Дитина в сучасному медіапросторі»

Вересень

2024

Відповідальний за роботу сайта ЗДО

5

Підготовка матеріалів для рубрики «Дошкільна освіта» на освітньому порталі міста Кривого Рогу навчально-розвитковими матеріалами з проблеми формування медіакультури дошкільника

Жовтень, листопад 2024

Вихователі

6

Спланувати та організувати обмін досвідом педагогічних працівників під час засідань професійних педагогічних спільнот щодо медіаосвіти дітей дошкільного віку

Вересень

2024-планув.

із 2025-провед.

Вихователь-методист

7

Провести Тиждень з медіаграмотності в рамках Глобального тижня медійної та інформаційної грамотності

28.10-31.10,  щорічно

Творча група

8

Підготувати діагностичний інструментарій для здійснення вивчення рівня сформованості медіакультури у учасників освітнього процесу

Листопад

2024

Вихователь-методист

9

Провести консультацію-презентацію парціальних програм з медіаосвіти для педагогічних працівників ЗДО

Листопад

2024

Вихователь-методист

2. Практичний (системний) етап (грудень 2024 рік – жовтень 2025 рік)

1

Здійснювати консультативно-методичний супровід педагогічних працівників закладів дошкільної освіти з питань використання медіазасобів для підтримки розвитку дитини за освітніми напрямами БКДО, кібергігієни, формування медіаграмотності серед учасників освітнього процесу

2024-2025 роки

Вихователь-методист

2

Впроваджувати систему заходів, спрямованих на підвищення компетентності педагогічних працівників закладів дошкільної освіти щодо інтеграції медіатехнологій в освітній процес закладу дошкільної освіти:

– педагогічна платформа для директорів, вихователів-методистів закладів дошкільної освіти «Кібербезпека та інформаційна безпека в умовах сім’ї та закладу дошкільної освіти»;

– вебінар для керівників закладів дошкільної освіти «Вплив цифрового суспільства на освітню безпеку: актуальні виклики та стратегії захисту в умовах ЗДО»;

– семінар-супутник «Методичний супровід роботи з медіапродукцією (ігрові медіатехнології, ментальні (асоціативні) карти, інтерактивний плакат, фотомоделювання, буктрейлер)»

 

 

 

Листопад, грудень

 2024

 

Грудень

2024

 

 

Квітень

2025

Директор, вихователь-методист

3

Популяризувати кращі управлінські, методичні, психологічні, педагогічні практики із питання організації роботи закладів дошкільної освіти щодо медіаосвітньої діяльності:

–   презентація моделей впровадження медіаосвіти в ЗДО;

–   методичний тренінг для педагогів «Базові методики критичного мислення або навіщо медіаграмотність сучасній дитині»;

–   практикум «Коли новини найсвіжіші? Вебсайт закладу дошкільної освіти»;

–   педагогічна панорама «Мікс ігрових медіатехнологій» актуальних для застосування в освітньому процесі закладу дошкільної освіти (різноманітні комбінації окремих видів цифрових медіатехнологій)

 

 

 

 

Січень-листопад 2025

Директор, вихователь-методист

4

Використовувати активні форми роботи з батьками (флешмоби, челенджі) для обміну досвідом навчання та розвитку дитини в умовах сім’ї;

– педагогічний інтенсив «Батьки як партнери у процесі формування медіаграмотності дитини»;

– фотовиставка «Стоп-кадр: у фокусі – дитина»

2024-2025 роки

Вихователі

5

Підготувати електронний журнал для батьків із питань медіаграмотності та безпеки в Інтернеті «Медіакультура родини – основа інформаційної поведінки дитини»

Вересень

2025

Вихователь-методист

6

Створити електронний каталог медіа освітніх ігор для дітей

Січень

2025

Творча група

7

Використовувати активні форми роботи з дітьми:

– відеорепортаж-інтерв’ю «Один день з життя садочка»;

– «У світі реклами» (соціальні реклами, створені дітьми)

Протягом 2025 року

Вихователі

8

Забезпечити впровадження різних моделей медіаосвіти з урахуванням форми організації освітнього процесу (дистанційної, змішаної, очної)  

2024-2025 роки

Директор, вихователь-методист

9

Розміщувати інформаційні матеріали щодо формування медіакомпетентності вихователів, батьків, дітей дошкільного віку на офіційному вебсайті ЗДО та в соціальній мережі «Facebook»

2024-2025 роки

Відповідальний за роботу сайта ЗДО

3. Підсумковий етап (листопад-грудень 2025 рік)

1.

Провести підсумковий моніторинг стану реалізації освітнього проєкту

 

Листопад, грудень

2025

Творча група

2.

Підготувати методичні рекомендації для педагогів ЗДО з питань формування інформаційної культури дошкільника в умовах ЗДО та сім’ї

Листопад

2025

Вихователь-методист, творча група

3.

Взяти участь у міській педагогічній панорамі творчих здобутків за результатами роботи над освітнім проєктом

Грудень

2025

 

4.

Підготувати збірник кращих педагогічних практик (з досвіду роботи педагогів ЗДО)

Листопад, грудень

2025

 

СКЛАД ТВОРЧОЇ ГРУПИ

з питань реалізації міського освітнього проєкту

«Медіаосвіта та інформаційна культура дошкільника»

  1. Олена ЯБЛОНОВСЬКА – вихователь-методист
  2. Ірина ДЗЮБА – керівник музичний, голова профспільноти
  3. Інна КАЛАТУША – вихователь
  4. Інна МОРГУНЕНКО – вихователь

 

ПЛАН РОБОТИ

творчої групи КЗДО № 72 щодо реалізації міського освітнього проєкту

«Медіаосвіта та інформаційна культура дошкільника»

з/п

Зміст заходу

Термін

виконання

Відповідальні

за виконання

1. Організаційна робота

1

Опрацювати питання теоретичних засад проблеми взаємодії дітей дошкільного віку з медіапростором, створити банк нормативно-інструктивних документів.

до 25 вересня 2024

Творча група

2

Розробити План для проведення Тижня медіаграмотності

до 25 жовтня 2024

О.Яблоновська

3

Розробити План проведення Тижня безпечного інтернету

до 01 лютого 2025

І.Дзюба

4

Ознайомлюватися з новинами щодо впровадження медіаосвіти та медіаграмотності в освітній процес ЗДО

постійно

О.Яблоновська

5

Проводити засідання творчої групи педагогів ЗДО

1 р. у квартал

О.Яблоновська

2. Освітньо-методична робота

1

Добірка діагностичного матеріалу для анкетування педагогів, дітей та їх батьків на початку роботи над міським освітнім проєктом «Медіаосвіта та інформаційна культура дошкільника»

вересень-жовтень 2024

Творча група

2

Консультація для педагогів з питань інтеграції медіаосвіти в освітній процес ЗДО

листопад 2024

О.Яблоновська

3

Створити рубрику на сайті КЗДО № 72 КМР «Скарбничка педагога» для розміщення методичних рекомендацій, матеріалів проведених заходів «Дитина в сучасному медіапросторі»

жовтень 2024

І.Дзюба

4

Розробка  методичних рекомендацій з питань впровадження нових технологій для забезпечення освітньої діяльності (зокрема використання ШІ)

грудень 2024

І.Дзюба

3. Робота з дошкільниками

1

Тестування дітей старшого дошкільного віку

листопад 2024

І.Моргуненко

2

Сприяння участі дітей в медіаосвітніх проєктах  різного рівня

постійно

І. Калатуша

4. Робота з педагогами

1

Діагностика педагогів для визначення рівня їх медіаграмотності на початку роботи над проєктом

листопад 2024

О.Яблоновська

2

Перегляд вебінару «На Урок»:

Онлайн-тести для дистанційної роботи

https://naurok.com.ua/webinar/onlayn-testi-na-urok-dlya-distanciyno-roboti

грудень 2024

Педагоги ЗДО

3

Ознайомлення педагогів з новинками ППД щодо використання елементів медіаосвіти у змішаному форматі роботи ЗДО

постійно

О.Яблоновська

4

Педгодина «Аналіз Концепції впровадження медіаосвіти в Україні» Презентація «Формування медіаграмотності у дітей дошкільного віку за допомогою інноваційних технологій»

січень 2025

О.Яблоновська

5. Робота з батьками

1

Проведення тестів з батьками «Безпечний інтернет для вашої дитини»

листопад 2024

Творча група

2

Консультування батьків щодо вимог організації роботи дітей в мережі Інтернет

лютий 2025

Творча група

 

План семінару для педагогів КЗДО № 72 КМР

 

 

ТЕМА: «СХОДИНКИ ДО МЕДІАГРАМОТНОСТІ.

Медіаосвіта для педагогів та дітей у ЗДО»

ТРИВАЛІСТЬ СЕМІНАРУ: 1,5 години

ДАТА ПРОВЕДЕННЯ: 21 лютого 2025 р.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: Інтерактивний семінар із практичними вправами та обговоренням

МЕТА: Ознайомити вихователів із поняттям медіаосвіти, її роллю в сучасному освітньому процесі, а також надати практичні рекомендації щодо впровадження медіаграмотності у роботі з дітьми дошкільного віку.

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ СЕМІНАРУ:

  1. Вступна частина (15 хв)

Привітання учасників.

Оголошення теми та мети семінару.

Актуальність медіаосвіти у сучасному суспільстві (роль медіа в житті дітей та педагогів).

Мозковий штурм: «Які медіа впливають на дітей дошкільного віку?»

  1. Основна частина (60 хв)

         2.1. Поняття та завдання медіаосвіти (10 хв)

Що таке медіаосвіта?

Роль педагога у формуванні медіаграмотності дітей.

Розгляд ключових понять: «медіаграмотність», «інформаційна безпека», «цифрова культура».

         2.2. Практичні аспекти медіаосвіти у ЗДО (15 хв)

Як навчити дітей критично сприймати інформацію.

Методи та прийоми розвитку критичного мислення у дітей дошкільного віку.

Використання казок, ігор, мультфільмів як інструментів медіаосвіти.

         Приклади вправ:

«Правда чи вигадка» — розпізнавання достовірної та неправдивої інформації.

«Детективи» — аналіз ілюстрацій та сюжетів казок для виявлення прихованих смислів.

         2.3. Поради педагогам щодо безпечної роботи з медіа (10 хв)

Як обирати корисний медіаконтент для дітей.

Налаштування батьківського контролю на пристроях.

Рекомендації для роботи з батьками щодо медіаграмотності.

         2.4. Розгляд практичних кейсів (10 хв)

Аналіз реальних ситуацій з медіапростору, які можуть вплинути на дітей.

Вироблення алгоритму дій педагога у складних випадках.

  1. Підсумкова частина (10 хв)

Підведення підсумків.

Вправа «Поштова скринька» — учасники пишуть на картках ідеї або запитання для обговорення.

Розробка спільної пам’ятки для вихователів «10 кроків до формування медіаграмотної дитини».

Відповіді на запитання.

  1. Завершення (5 хв)

Висновки та побажання.

Рекомендації до літератури та ресурсів для самостійного опрацювання

Тези виступу на семінарі

вихователя-методиста Олени ЯБЛОНОВСЬКОЇ

ВСТУПНЕ СЛОВО

Добрий день, шановні колеги!

Сьогодні ми зібралися, щоб обговорити одну з найважливіших тем сучасної освіти — медіаосвіта. У сучасному світі діти буквально з перших років життя стають активними споживачами медіаконтенту. Педагоги, як провідники у світі знань, відіграють ключову роль у тому, щоб цей вплив був позитивним і корисним.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Що таке медіаосвіта?

Медіаосвіта — це система знань, умінь і навичок, що допомагає людині критично оцінювати інформацію, аналізувати її та безпечно використовувати медіапродукти.

В умовах дошкільного закладу медіаосвіта допомагає дітям:

  • Розвивати логічне та критичне мислення;
  • Працювати зі зображеннями, відео та мультимедійними матеріалами;
  • Розуміти емоції, які викликають медіапродукти.

 

  1. Як навчити дітей критично сприймати медіаконтент?

У роботі з дошкільниками важливо враховувати їхній рівень сприйняття інформації. Наприклад:

Під час перегляду мультфільмів ставте дітям запитання: «Як ти думаєш, чому герой вчинив так?», «Що тут було правдою, а що — вигадкою?»

Під час читання казок обговорюйте, хто з персонажів говорить правду, а хто — вводить в оману.

Важливо створювати для дітей «зони безпеки» у медіапросторі, навчаючи їх розпізнавати потенційні загрози.

 

  1. Поради щодо безпечної роботи з медіа

Педагогу варто:

  • Обирати якісний контент з елементами навчання та розвитку;
  • Проводити з дітьми тематичні ігри на основі мультфільмів чи казок;
  • Залучати батьків до обговорення правил використання гаджетів удома.

 

ПІДСУМОК

Медіаосвіта у дошкільному закладі — це не лише про екранний час. Це про формування навичок, що допоможуть дітям орієнтуватися у світі інформації, бути уважними до її якості та впливу. Дякую за увагу!

 

МАТЕРІАЛИ СЕМІНАРУ

для педагогів на тему: «Медіаосвіта для педагогів та дітей у ЗДО»

 

Вступне слово директора

Ірини РУДЕНКО

         Сьогодні ми поговоримо про одну з ключових тем сучасної освіти — медіаосвіту. У час цифрових технологій, коли інформація буквально «оточує» нас з екранів телевізорів, телефонів і комп’ютерів, дуже важливо навчити дітей правильно взаємодіяти з медіапродукцією.

         Діти дошкільного віку особливо вразливі до інформаційного потоку. Вони сприймають медіаконтент емоційно, не завжди вміючи розрізнити правду від вигадки, добро від зла, безпечний контент від потенційно небезпечного.

         Отже, завдання педагогів — навчити дітей не лише користуватися медіа, а й критично оцінювати отриману інформацію.

  1. Що таке медіаосвіта і чому вона важлива у ЗДО

Вихователь-методист

Олена ЯБЛОНОВСЬКА

Медіаосвіта — це освітній напрямок, що формує вміння аналізувати медіапродукти, розуміти їхній зміст та оцінювати їхній вплив на людину.

Чому медіаосвіта важлива в дитячому садку?

Ранній контакт із медіа. Діти сьогодні зростають у цифровому середовищі — смартфони, планшети та телевізори стають частиною їхнього повсякдення.

Формування стійкої психіки. Медіа можуть викликати як позитивні, так і негативні емоції. Педагог має допомогти дитині розпізнавати їх.

Розвиток критичного мислення. Навіть у дошкільному віці діти можуть вчитися ставити запитання, порівнювати інформацію та робити висновки.

 

  1. Роль педагога у формуванні медіаграмотності дошкільників

Педагог є важливим провідником дитини у світі медіа. Його завдання — створити безпечний та продуктивний освітній простір, у якому діти не лише споживатимуть інформацію, а й вчитимуться її аналізувати.

Основні ролі педагога в медіаосвіти:

  • Посередник — педагог допомагає дитині розуміти значення побаченого чи почутого.
  • Організатор — забезпечує дітям якісний і безпечний контент.
  • Модератор — формує у дітей здатність ставити запитання та шукати відповіді.

 

         III. Методи та прийоми медіаосвіти у ЗДО

Для дошкільного віку важливо обрати доступні та ігрові методи навчання.

  1. Інтерактивні методи навчання
  • «Правда чи вигадка?» — вихователь розповідає дітям історії, змішуючи реальні події з вигаданими фактами. Завдання дітей — розпізнати, що є правдою, а що — вигадкою.
  • «Детективи» — вихователь демонструє дітям ілюстрації з казок або мультфільмів і пропонує знайти деталі, що суперечать реальності.
  • «Медіамандрівка» — діти разом із вихователем створюють власну казкову історію, розробляючи позитивний сюжет та обираючи відповідних персонажів.
  1. Використання мультфільмів та казок

Мультфільми є потужним інструментом медіаосвіти, якщо їх правильно застосовувати.

Приклади запитань для обговорення після перегляду мультфільму:

Які емоції викликав мультфільм?

Як поводився головний герой? Чи можна так робити в реальному житті?

Що було вигадкою, а що могло статися насправді?

  • «Дискусія після казки» — після читання вихователь пропонує дітям подумати, як би вони діяли на місці головного героя.

 

  1. Як захистити дітей від небезпек у медіапросторі

Окрім формування критичного мислення, педагоги мають допомогти дітям уникати небезпек, пов’язаних із медіаконтентом.

ПОРАДИ ПЕДАГОГАМ:

  • Обирайте контент, що відповідає віковим особливостям дітей.
  • Залучайте батьків до формування медіаграмотності дітей.
  • Пояснюйте дітям правила безпечного користування гаджетами: наприклад, що не можна спілкуватися з незнайомцями в мережі.

 

  1. Робота з батьками щодо медіаосвіти

Важливою складовою успішної медіаосвіти є співпраця з родинами вихованців.

  • Проводьте бесіди та консультації на тему медіаграмотності.
  • Підготуйте поради для батьків: як правильно обирати мультфільми, казки та додатки для дітей.
  • Рекомендуйте ресурси з корисним контентом для дошкільників.

 

  1. Практичні кейси та обговорення

Обговоріть реальні ситуації, що можуть виникати у ЗДО:

  • Дитина агресивно поводиться після перегляду мультфільму.
  • Дитина піддається страхам через сюжет у відео.
  • Діти намагаються повторити ризиковані трюки з екранів.

Питання для обговорення:

  • Як діяти педагогу в кожній із цих ситуацій?
  • Як пояснити дітям небезпеку шкідливого контенту?

 

VII. Підсумок семінару

Підсумовуючи семінарське заняття, наголошую:

 

  • Медіаосвіта — це не просто навичка користування гаджетами. Це про вміння мислити, аналізувати й робити висновки.
  • Завдання педагога — навчити дітей безпечно та усвідомлено взаємодіяти з медіапростором.
  • Співпраця з батьками є ключовою для успішного формування медіаграмотності.

 

Дякую за вашу увагу та активну участь! Сподіваюся, що ці знання допоможуть вам створити безпечне та цікаве медіа середовище для ваших вихованців. Якщо у вас є питання чи ідеї — із радістю вислухаю!

 

ТЕСТИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ, ДІТЕЙ ТА ЇХ БАТЬКІВ

(ДІАГНОСТИЧНІ МАТЕРІАЛИ)

 МІСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОЄКТ

«Медіаосвіта та інформаційна культура дошкільника»

ТЕСТ № 1 ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ЗДО

«Рівень медіаграмотності на початку роботи над проєктом»

ІНСТРУКЦІЯ: Оберіть один правильний варіант відповіді в кожному запитанні або виконайте завдання відповідно до інструкції.

  1. Теоретичні основи медіаграмотності (6 запитань)

Що таке медіаграмотність?

а) Уміння користуватися комп’ютером та смартфоном

б) Здатність критично сприймати, аналізувати та інтерпретувати інформацію з медіаджерел

в) Уміння створювати мультимедійні презентації

 

Який із прикладів ілюструє критичне мислення у споживанні медіаконтенту?

а) Безперечне довіряння інформації з популярних джерел

б) Порівняння інформації з кількох джерел і перевірка фактів

в) Використання лише інформації, що підтверджує власну думку

 

Яка інформація потребує додаткової перевірки?

а) Дані, що містяться на офіційному державному сайті

б) Факти, викладені у відеоблозі відомого інфлюенсера

в) Інформація, отримана від очевидців на місці події

 

Які методи сприяють формуванню медіаграмотності у дітей дошкільного віку?

а) Перегляд мультфільмів без коментарів дорослих

б) Обговорення мультфільмів, казок та ігор із вихованцями

в) Використання тільки розвивальних додатків

 

Які небезпеки приховує споживання неякісного медіаконтенту для дітей дошкільного віку?

а) Покращення пам’яті та уяви

б) Підвищення рівня тривожності та формування агресивної поведінки

в) Підвищення інтересу до творчості

 

Що означає поняття «фактчекінг»?

а) Метод перевірки достовірності інформації

б) Пошук медіаконтенту у соціальних мережах

в) Вибір яскравих медіаресурсів для демонстрації дітям

 

  1. Практичні навички (5 запитань)

Який з наведених прийомів допоможе дитині краще зрозуміти мультфільм?

а) Спільне обговорення сюжету та поведінки героїв

б) Показ мультфільму без пояснень

в) Повторний перегляд мультфільму кілька разів підряд

 

Вихователь помітив, що дитина агресивно поводиться після перегляду мультфільму. Як варто вчинити?

а) Заборонити дитині перегляд будь-яких мультфільмів

б) Запитати дитину, що саме викликало в неї такі емоції, та обговорити сюжет

в) Порадити батькам придбати більше іграшок для заспокоєння дитини

 

Як вихователь може навчити дітей розрізняти правду та вигадку в медіаконтенті?

а) Розповідати тільки перевірену інформацію

б) Грати в ігри на тему «Правда чи вигадка?»

в) Забороняти дітям дивитися медіаконтент, який може містити вигадку

 

Як правильно обрати медіаконтент для дітей дошкільного віку?

а) Підбирати яскраві мультфільми без врахування змісту

б) Показувати дитині лише мультфільми, які вона сама обрала

в) Обирати контент із позитивними героями, навчальними сюжетами та відповідністю віковим особливостям

 

Вкажіть, як слід пояснити дітям правила безпечного користування гаджетами:

а) «Ґаджети шкідливі, не можна ними користуватися»

б) «Важливо мати чіткий час для ігор на смартфоні, а перед сном краще його не використовувати»

в) «Дозволено користуватися гаджетами без обмежень у будь-який час»

 

III. Ситуаційні завдання (4 запитання)

         СИТУАЦІЯ 1: Під час заняття дитина повідомила, що бачила улюбленого героя мультфільму в рекламному ролику, де його показували в небезпечній ситуації. Як діяти вихователю?

а) Порадити дитині не звертати увагу на цю рекламу

б) Поговорити з дітьми про те, що в рекламі часто використовують вигадку, і пояснити, чому не варто повторювати небезпечні дії

в) Порадити дитині більше не дивитися мультфільми

         СИТУАЦІЯ 2: Під час гри діти відтворюють небезпечний трюк, який бачили в інтернеті. Як слід відреагувати вихователю?

а) Припинити гру, пояснивши дітям, що такі дії можуть призвести до травм

б) Порадити дітям виконати цей трюк вдома, але під наглядом дорослих

в) Ігнорувати ситуацію, бо це лише гра

        

 

         СИТУАЦІЯ 3: Під час заняття дитина розповіла про відео, в якому герої поводяться агресивно. Як правильно пояснити дитині цю ситуацію?

а) Пояснити, що така поведінка є неприйнятною, та обговорити правильні моделі поведінки

б) Порадити дитині забути про цей випадок

в) Дозволити дітям самим розібратися в тому, що вони побачили

         СИТУАЦІЯ 4: Батьки звернулися до вихователя із запитанням: «Які мультфільми варто обирати для дошкільнят?» Яка відповідь буде правильною?

а) Порекомендувати мультфільми, які несуть навчальний зміст, містять позитивних персонажів та пропагують дружбу і взаємодопомогу

б) Порадити обирати лише класичні мультфільми

в) Запропонувати дитині самостійно вибрати контент

 

  1. Підсумкове запитання

Оцініть свій рівень обізнаності в темі медіаграмотності (самооцінювання):

а) Високий — добре володію навичками медіаграмотності та застосовую їх у роботі

б) Середній — маю загальне уявлення, але потребую більше знань

в) Початковий — мало знайомий/знайома з темою медіаграмотності

 

ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

13–16 правильних відповідей: Високий рівень медіаграмотності. Ви добре розумієте принципи критичного мислення та готові до впровадження медіаосвіти у ЗДО.

9–12 правильних відповідей: Середній рівень. Ви маєте базові знання, проте потребуєте додаткових навичок для практичного застосування.

0–8 правильних відповідей: Початковий рівень. Рекомендується пройти додаткове навчання або ознайомитися з методичними матеріалами з медіаосвіти.

Пам’ятайте, що медіаграмотність — це навичка, яка потребує постійного вдосконалення. Ваші знання стануть запорукою інформаційної безпеки та успішного розвитку ваших вихованців.

 

ТЕСТ № 2

ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

«Рівень медіаграмотності дитини»

ІНСТРУКЦІЯ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛЯ: Тест розроблений у формі запитань та ігрових завдань, що дозволяють оцінити базові навички критичного мислення, розуміння медіаконтенту та рівень інформаційної грамотності дітей.

Проводьте тестування у формі бесіди, створюючи позитивну та невимушену атмосферу.

        

  1. Розуміння інформації у медіаконтенті (4 запитання)

Як ти дізнаєшся, що мультфільм або відео розповідає правдиву історію?

а) Якщо персонажі мають яскраві костюми

б) Якщо дорослі кажуть, що це правда

в) Якщо це розповідають новини або батьки

 

Чи може бути таке, що хтось у відео або на картинці навмисно говорить неправду?

а) Ні, у всіх відео кажуть тільки правду

б) Так, тому що деякі люди хочуть нас обдурити

в) Не знаю

 

Як ти дізнаєшся, що в мультфільмі чи казці персонажі вигадали якусь історію?

а) Якщо вони літають у космосі без ракети або мають чарівні сили

б) Якщо герої багато розмовляють

в) Якщо історію розповідає хтось дорослий

 

Як правильно діяти, якщо незнайома людина хоче поспілкуватися з тобою через телефон або комп’ютер?

а) Сказати їй своє ім’я, адресу та запросити в гості

б) Розповісти про цю людину дорослим (мамі, татові, вихователю)

в) Поговорити з нею і нічого не розповідати батькам

 

  1. Практичні ситуації (3 запитання)

         СИТУАЦІЯ 1: Уяви, що ти побачив улюбленого мультяшного героя у рекламі, де він їсть багато цукерок і запрошує тебе зробити так само. Що ти зробиш?

а) Скажеш мамі або татові про цю рекламу

б) Побіжиш їсти стільки ж цукерок, як показали в рекламі

в) Спробуєш розповісти про це друзям, щоб вони теж захотіли цукерки

         СИТУАЦІЯ 2: Ти побачив у відео, як діти виконують небезпечний трюк, стрибаючи з високого паркану. Як ти вчиниш?

а) Спробуєш повторити цей трюк

б) Скажеш вихователю або дорослим про це відео

в) Запросиш друзів разом зробити цей трюк

         СИТУАЦІЯ 3: Уяви, що тобі на телефон прийшло повідомлення від незнайомця, який просить тебе надіслати свої фото. Як ти вчиниш?

а) Скажеш про це дорослим

б) Надішлеш йому свої фото

в) Не скажеш нікому, бо це секрет

 

III. Розпізнавання вигадки та реальності (3 запитання)

Яка з наведених ситуацій реальна, а яка вигадана?

🐉 Єдиноріг допомагає дітям знайти скарб у лісі

🐉 Поліцейський допомагає дітям перейти дорогу

🐉 Космонавт летить у космос на ракеті

🐉 Дракон спалює будинки в селі

 

 

Який з цих героїв є реальним?

🐉 Лікар, який лікує людей

🐉 Супергерой, який літає між хмарами

🐉 Чарівник, що виконує бажання

 

Як можна перевірити, чи правдива інформація в новинах?

🐉 Запитати у вихователя або батьків

🐉 Попросити друзів розповісти, що вони чули

🐉 Вірити всьому, що побачив

 

  1. Підсумкове запитання (відкрите)

Що ти зробиш, якщо побачиш у відео або в грі щось страшне чи неприємне?

(Відкрита відповідь — заохочуйте дітей пояснити свої думки)

 

ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

9–11 правильних відповідей: Високий рівень медіаграмотності. Дитина добре розуміє різницю між реальністю та вигадкою, знає основні правила безпеки в медіапросторі.

6–8 правильних відповідей: Середній рівень. Дитина орієнтується в основах медіаграмотності, проте потребує додаткових пояснень щодо критичного сприйняття інформації.

0–5 правильних відповідей: Початковий рівень. Дитині необхідно більше знань про правила безпечної поведінки в інформаційному середовищі та вміння розрізняти правду і вигадку.

Пам’ятайте, що найкращий спосіб навчити дітей медіаграмотності — це спільне обговорення мультфільмів, відео та ігор. Заохочуйте дітей ставити запитання, висловлювати свої думки та ділитися враженнями.

 

ТЕСТ № 3

ДЛЯ БАТЬКІВ ДОШКІЛЬНИКІВ

«Безпечний інтернет для дітей»

ІНСТРУКЦІЯ: Оберіть один правильний варіант відповіді або виконайте завдання відповідно до інструкції. Тест допоможе оцінити рівень вашої обізнаності щодо безпечного використання інтернету дітьми дошкільного віку.

 

  1. Основи безпечного інтернету (5 запитань)

З якого віку фахівці рекомендують знайомити дітей із цифровими пристроями (планшетами, смартфонами)?

а) З народження, щоб дитина швидше освоювала техніку

б) Не раніше 2–3 років, із чітким обмеженням часу

в) Дитина може самостійно обрати, коли почати користуватися гаджетами

 

 

Який час перебування дитини дошкільного віку перед екраном рекомендується фахівцями?

а) Не більше 15–20 хвилин за один сеанс, загалом до 1 години на день

б) До 3 годин на день, якщо це навчальний контент

в) Без обмежень, якщо дитині подобається

 

Що з наведеного є прикладом безпечного онлайн-контенту для дошкільнят?

а) Навчальні відео, мультфільми з позитивними героями, інтерактивні ігри відповідно до віку

 

б) Відеоблоги популярних блогерів та соціальні мережі

в) Комп’ютерні ігри зі складними сюжетами

 

Які персональні дані не можна повідомляти в інтернеті навіть знайомим людям?

а) Своє ім’я та прізвище

б) Адресу проживання, номер телефону, місце навчання

в) Улюблений колір або мультфільм

 

Як правильно пояснити дитині, що таке «інтернет-шахраї»?

а) Це люди, які розповідають цікаві історії в інтернеті

б) Це люди, які обманюють інших через комп’ютер або телефон, щоб отримати інформацію чи гроші

в) Це герої в комп’ютерних іграх, яких потрібно здолати

 

  1. Практичні ситуації (5 запитань)

         СИТУАЦІЯ 1: Як діяти, якщо ваша дитина випадково відкрила вебсайт із небажаним контентом?

а) Спокійно закрити сайт і пояснити дитині, чому цей контент небезпечний

б) Відразу покарати дитину, щоб вона більше цього не робила

в) Ігнорувати ситуацію, адже дитина все одно забуде про це

         СИТУАЦІЯ 2: Ваша дитина грає в онлайн-гру, і хтось із гравців просить надіслати свою фотографію. Як слід вчинити?

а) Порадити дитині не відповідати та повідомити про це вам

б) Сказати дитині надіслати лише свою фотографію без інших людей

в) Дозволити дитині самостійно приймати рішення

         СИТУАЦІЯ 3: Якщо дитина каже, що її друг в інтернеті просить зустрітися особисто, що ви зробите?

а) Поясните дитині, що без дозволу дорослих такі зустрічі небезпечні

б) Дозволите зустріч, якщо друг здається хорошим

в) Порадите дитині таємно зустрітися з другом у дворі

         СИТУАЦІЯ 4: Ваша дитина розповіла, що бачила лякаючий відеоролик у соцмережах. Як правильно діяти?

а) Спокійно поговорити з дитиною про побачене, пояснити, що це відео — вигадка або маніпуляція

б) Сказати дитині не звертати увагу і більше не розмовляти про це

в) Заборонити дитині користуватися інтернетом

 

 

Які додаткові заходи можуть допомогти захистити вашу дитину в інтернеті?

а) Використання функцій «батьківський контроль» і створення окремого профілю для дитини

б) Дозволити дитині користуватися лише вашим смартфоном

в) Встановлення додаткових ігор для розваг

 

III. Спілкування з дитиною про безпеку в інтернеті (3 запитання)

Як часто варто обговорювати з дитиною правила безпечного користування інтернетом?

а) Один раз достатньо, щоб дитина все запам’ятала

б) Поступово, у форматі гри чи під час перегляду мультфільмів

в) Лише якщо щось погане вже сталося

 

Як навчити дитину правильно реагувати на підозрілі ситуації в інтернеті?

а) Порадити дитині завжди одразу звертатися до вас або іншого дорослого

б) Навчити дитину самостійно вирішувати такі ситуації

в) Заборонити дитині користуватися інтернетом без нагляду

 

Що є найкращим способом навчити дитину користуватися інтернетом безпечно?

а) Проводити час разом із дитиною під час онлайн-активностей

б) Повністю обмежити доступ до інтернету

в) Дозволити дитині самостійно вивчати інтернет-середовище

 

  1. Підсумкове запитання (відкрите)

Назвіть три правила, які ви поясните своїй дитині для безпечного користування інтернетом. (Відкрита відповідь — дає можливість оцінити розуміння батьками основних принципів безпеки)

ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

12–14 правильних відповідей: Високий рівень обізнаності. Ви добре розумієте принципи безпеки дітей в інтернеті та вмієте забезпечити їм захист.

8–11 правильних відповідей: Середній рівень обізнаності. Ви маєте базові знання, проте деякі аспекти безпечної поведінки варто ще раз опрацювати.

0–7 правильних відповідей: Низький рівень обізнаності. Вам необхідно звернути увагу на питання безпечного інтернету та вивчити сучасні ризики для дітей в онлайн-середовищі.

 

ПОРАДИ ДЛЯ БАТЬКІВ:

  • Проводьте час в інтернеті разом із дітьми.
  • Обговорюйте мультфільми, ігри та сайти, які відвідує ваша дитина.
  • Поясніть дитині, що завжди можна звернутися до вас, якщо вона побачила щось лякаюче чи незрозуміле.
  • Використовуйте функції «батьківський контроль» для фільтрації небажаного контенту.

 

Безпечний інтернет — це спільна робота дорослих і дітей. Ваша увага, підтримка та довірливе спілкування допоможуть захистити малюка від онлайн-загроз.