Реалізація курсу «Культура добросусідства»
Реалізація курсу «Культура добросусідства»
в освітній діяльності КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР
Україна – унікальна країна, яка межує з Росією, Білоруссю, Польщею, Словаччиною та Угорщиною, Румунією та Молдовою. Країна, що об’єднала понад 130 національностей і народностей. Єдиними, загально значимими цінностями для всіх народів, систем та культур є:
цінність людського життя, здоров’я, праця;
добро, справедливість, краса, істина, свобода;
цінність природи як основи життєдіяльності людини, запобігання екологічній кризі, збереження навколишнього середовища.
Реалізація курсу «Культура добросусідства» сприяє вихованню здобувача освіти в дусі взаємоповаги, відвертості й толерантності.
Одним з першочергових завдань сучасної виховної політики є формування у дітей толерантної поведінки, зокрема етнічної й конфесійної толерантності. Відображаючи національну й релігійну своєрідність культур, педагоги повинні приділяти особливу увагу формуванню не тільки національної самосвідомості й базису особистісної культури, що означає, що дитина залучається до загальних людських цінностей, але й навиків поважного й толерантного ставлення до інших культур.
Толерантність, так само як і інші якості особистості, не закладена від природи, а формується поступово в ході соціалізації. Вона з’являється у дитини як під впливом загально соціальних умов, так і в результаті цілеспрямованої діяльності певних соціальних інститутів – родини, освітніх установ, установ додаткової освіти й засобів масової інформації. Оскільки до 4 років у дитини з’являються перші ознаки етнічної ідентичності, саме в цьому віці доцільно починати роботу з формування етнічної й конфесійної толерантності.
Програма «Культура добросусідства» орієнтована на дітей середнього та старшого дошкільного віку, які відвідують заклад дошкільної освіти.
МЕТА програмно-методичного комплексу «Культура добросусідства»–виховання у дитини пошани:
до батьків, їх культурної самобутності;
до мови й національних цінностей країни мешкання і країни походження;
до культур, відмінних від її власної;
підготовка дитини до свідомого життя в демократичному суспільстві в дусі взаєморозуміння, миру, толерантності, дружби між усіма народами, етнічними, національними й релігійними групами.
ДОСЯГНЕННЯ МЕТИ ПОТРЕБУЄ ВИРІШЕННЯ ТАКИХ ЗАВДАНЬ:
1. Виховання основ духовної культури, формування морально-етичного ставлення:
до сім'ї, рідного будинку, міста, Батьківщини;
до природи рідного краю;
до мови, історії й культурної спадщини свого народу й людей, серед яких мешкає дитина;
ПЛАН
роботи опорного закладу
по впровадженню парціальної програми «Культура добросусідства»
на 2020-2021 навчальний рік
І засідання
ТЕМА: «Впровадження парціальної програми «Культура добросусідства» в закладах дошкільної освіти»
ДАТА: 29 вересня 2020 р.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР
ФОРМАТ ПРОВЕДЕННЯ: трансляція на YouTube.
УЧАСНИКИ: вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку
МЕТА:
Ознайомлення учасників з парціальною програмою «Культура добросусідства», її змістом, структурою, окремими аспектами комплексного впровадження курсу виховної спрямованості;
Ефективна організація обміну досвідом щодо втілення курсу «Культура добросусідства»;
Надання допомоги педагогам з упровадження курсу;
Сприяння професійному зростанню майстерності педагогів-дошкільників.
ПЛАН РОБОТИ
№ |
Час |
План засідання |
Форма проведення |
Відповідальний |
Організаційний блок |
||||
1 |
1300 – 1305
1305 – 1308 |
Реєстрація учасників
Відео кліп «Дружать діти» |
Перегляд |
Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
Нормативно-методичний блок |
||||
2 |
1308 -1315 |
Виклики нашого часу Мета онлайн-зустрічі |
Вступні тези |
Бутрімова Л.С., консультант КЗ «ЦПРПП» КМР |
3 |
1315 -1325 |
Ознайомлення з нормативно-правовим підґрунтям впровадження курсу Зміст, мета, концептуальна основа парціальної програми «Культура добросусідства» |
Інформація
Презентація |
Руденко І.В., завідувач КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
4 |
1325 -1330 |
Умови ефективної роботи за програмою «Культура добросусідства: поради психолога |
Доповідь |
Білоусова О.В., практичний психолог КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
Рефлексивно-узагальнюючий блок |
||||
5 |
1330 -1340 |
Підведення підсумків онлайн-зустрічі |
Надання рекомендацій |
Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
ІІ засідання
ТЕМА: «Від садочка до громади. Батьківські збори по-новому: цікаво, актуально і практично»
ДАТА: січень 2021 р.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР
ФОРМАТ ПРОВЕДЕННЯ: Zoom – конференція
УЧАСНИКИ: вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку
МЕТА:
Актуалізувати питання успішної організації партнерства ЗДО і сім’ї
Допомогти педагогам вибудувати системну роботу з об’єднання та взаємодії батьків і закладів дошкільної освіти, розвитку громадської участі та відповідальності.
Сприяти розвитку необхідних компетентностей освітянина через впровадження нових методів роботи педагогів із батьками.
ПЛАН РОБОТИ
№ |
Час |
План засідання |
Форма проведення |
Відповідальний |
Організаційний блок |
||||
1 |
1300 – 1305
1305 – 1308 |
Реєстрація учасників
Відео кліп «День самоврядування в ЗДО» |
Перегляд |
Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
Нормативно-методичний блок |
||||
2 |
1308 -1315 |
Основні умови успішної організації партнерства ЗДО і сім’ї |
Інформаційне повідомлення |
Бутрімова Л.С., консультант КЗ «ЦПРПП» КМР |
3 |
1315 -1325 |
Концептуальна основа додатку до програми «Батьківські збори по-новому» Інструменти створення позитивної атмосфери та довіри під час проведення батьківських зборів. |
Інформація
Презентація |
Руденко І.В., завідувач КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР
Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
4 |
1325 -1330 |
Формування толерантних якостей особистості за програмою «Культура добросусідства»: поради психолога. «Чи толерантна Ви особистість?» |
Презентація
Анкетування |
Білоусова О.В., практичний психолог КЗ «ДНЗ (ясла-садок) №72» КМР |
Рефлексивно-узагальнюючий блок |
||||
5 |
1330 -1340 |
Підведення підсумків зустрічі |
Надання рекомендацій |
Яблоновська О.М., вихователь-методист КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР |
ІІІ засідання
ТЕМА: «Організація життєдіяльності дітей у процесі опанування Програми з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей, соціального запиту батьків та громади»
ДАТА: травень 2021 р.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: КЗ «ДНЗ (ясла-садок) № 72» КМР
УЧАСНИКИ: вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку
ОРІЄНТОВНИЙ ХІД РОБОТИ:
- Окреслити шляхи формування позитивних етнічних відносин, виховання культури міжнаціональної взаємодії, враховуючи ту об’єктивну обставину, що дитина є суб’єктом певного соціуму і на її розвиток перш за все впливають усі члени сім’ї, родичі, оточення;
(Мозковий штурм)
- Акцентувати увагу на методах формування соціальної та громадянської компетентності дітей на основі міжкультурної освіти шляхом формування особистісної культури дитини, обізнаністі з образом власного «Я» та його місцем у системі людської життєдіяльності (у сім’ї, групі однолітків, соціально-комунікативному, культурно-етнічному, громадянському просторі);
(відео презентація практичних наробок)
- Сприяти створенню комфортного соціально-психологічного клімату в групах дошкільного закладу, який охоплюватиме всі соціально-психологічні аспекти групової взаємодії у всій своїй складності та різноманітності зв’язків і взаємовідношень.
(надання рекомендацій)
ПЛАН РОБОТИ
щодо підготовки ІІІ засідання
- Аналіз наукової літератури з проблеми, визначення освітніх стратегій соціалізації особистості в освітньому процесі.
- Відбір пакету методів та методик діагностики соціального портрету дітей різних вікових груп.
- Створення «банку інформації» відповідно до теми та завдань роботи опорного закладу.
- Запровадження гнучкої системи організації освітнього процесу, що відповідає сучасним тенденціям розвитку освітньої галузі та науково обґрунтованим концепціям демократичного суспільства.
- Розробка та впровадження моделей розвивального освітнього середовища, що сприяє процесу соціалізації та формуванню громадської активності учасників освітнього процесу.
- Розробка рекомендацій, спрямованих на самоосвіту, створення можливостей для особистісного та професійного зростання педагогічних працівників у процесі роботи над парціальною програмою «Культура добросусідства».
РЕКОМЕНДАЦІЇ
для педагогів, які працюють з дітьми середніх і старших груп
закладу дошкільної освіти
Одним з першочергових завдань сучасної виховної політики є формування у дітей толерантної поведінки, зокрема етнічної й конфесійної толерантності. Відображаючи національну й релігійну своєрідність культур, педагоги повинні приділяти особливу увагу формуванню не тільки національної самосвідомості й базису особистісної культури, а і враховувати те, що дитина залучається до загальних людських цінностей, засвоює навики поважного й толерантного ставлення до інших культур і етносів.
Враховуючи вимоги нормативно-правових та інструктивно-методичних документів та з метою створення сприятливого середовища в практиці роботи дошкільного закладу щодо впровадження Програми «Культура добросусідства», рекомендуємо:
1.Спрямовувати свою роботу на формування позитивних міжособистісних відносин, виховання культури міжнаціональної взаємодії, враховуючи ту об’єктивну обставину, що дитина є суб’єктом певного соціуму і на її розвиток перш за все впливають усі члени сім’ї, родичі, оточення;
- Забезпечувати взаємодію із родинами вихованців та громадськістю з метою досягнення ефективності в роботі з дітьми й розвитку громади. Щоб досягнути бажаної ефективності такої співпраці, доцільно розпочинати роботу з вивчення обізнаності, запитів, ставлення родин вихованців і громадськості до питання формування соціальної та громадянської компетентностей дітей на основі міжкультурної освіти;
- Сприяти застосуванню педагогічно-ефективного спілкування з дітьми членів родин вихованців, формуючи навички родинно-побутових взаємин;
- Розвивати навички ефективної комунікації та взаємодії між дітьми, конструктивного вирішення конфліктних ситуацій;
- Залучати до духовно-культурних традицій регіону та формування на цьому підґрунті пізнавальних інтересів дітей;
- Виховувати любов до землі, де народився і живеш, гордість за здобутки своєї сім’ї, доброзичливість, толерантність, милосердя;
- Використовувати активні методи взаємодії, які сприяють розвитку соціальної компетентності дітей, їхніх родин та громадськості регіону в цілому.